In een serie interviews vertellen mensen waarom ze in 2017 van baan zijn veranderd en wat de verwachtingen zijn voor 2018. Ernst Kalbfleisch werd per ingang van september accountmanager sportmarketing bij Qurrent, de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord. Ernst was sinds eind 2005 werkzaam bij ATP als Client Services Manager ATPI Sports Events.
Hoe kijk je terug op 2017?
"Het was een bijzonder jaar. Een jaar waarin Feyenoord kampioen werd, ik veertiger mocht worden en in de zomer dus ook de overstap maakte naar Qurrent. Het inrichten en invullen van het hoofdpartnership met Feyenoord is een prachtklus om in vast te kunnen bijten. De combinatie van marketing, sponsoring, communicatie en sales maakt de functie enorm interessant. Tijdens deze eerste maanden was het geen dag saai en hebben we samen veel moeten opbouwen. Omdat ik vlak na de seizoenstart ben begonnen was van een kalme start geen sprake, maar wellicht is dat ook wel goed geweest. We hebben dit najaar heel erg veel kunnen doen, waarbij de samenwerking met Feyenoord natuurlijk cruciaal is.”De combinatie van marketing, sponsoring, communicatie en sales maakt de functie enorm interessant."
Waarom de overstap van ATPI naar Qurrent?
"Na 11 mooie ATPI jaren met bijzondere projecten en klanten begon de behoefte aan een nieuwe uitdaging ook te groeien. De kans die zich in juni voordeed wilde ik heel graag aanpakken. Naast het partnership met Feyenoord en de voor Qurrent nieuwe sportmarketing rol an sich, sprak het me ook erg aan om voor een nog jonge, groeiende organisatie met een relevante missie te gaan werken. De rol die ik nu bekleed als verbinder tussen veel gedreven Qurrent-collega’s, ondersteunde bureau’s, media en natuurlijk Feyenoord is mooi. Bovenal is het geweldig om met zijn allen iets neer te kunnen zetten dat we vanaf de basis kunnen opbouwen.”Het is zaak om niet alleen de oplossing voor, maar ook de context van het probleem goed te vertalen."
Wat zie je komende jaren als belangrijke ontwikkelingen op jouw vakgebied?
"Toch een paar ontwikkelingen die de laatste jaren al gemeengoed zijn geworden in dit vak. Ze zijn aan het begin van dit partnership bij uitstek van toepassing. Het sterk vertellen van het verhaal, ROI en maatschappelijk relevant zijn. Dit laatste is met Qurrent’s missie om Nederlanders in veel grotere getale op ‘schone’ groene energie over te laten stappen al behoorlijk voor elkaar. Juist dan is het echter zaak om niet alleen de oplossing voor, maar ook de context van het probleem goed te vertalen (en natuurlijk niet alleen voor Feyenoorders en andere voetballiefhebbers). Iets dat in een (energie)markt die nog wel eens als ‘low interest’ wordt bestempeld uitdagend kan zijn. Het vertellen van een goed en compleet verhaal is cruciaal, meer dan alleen het in de spotlights zetten van een merk.”
Wat zijn je ambities voor dit jaar?
"Al is het fijn en belangrijk om het positieve effect van het partnership nu al te kunnen zien, er is in dit eerste seizoen als hoofdpartner van Feyenoord natuurlijk nog een weg te gaan. Uiteraard met de groei van naamsbekendheid, merkvoorkeur en het aantal leden, maar ook met het optimaal invullen van het partnership in het algemeen. Dit is iets dat in een eerste jaar veel aandacht en overleg vergt. Daarnaast hoop ik dat de missie van Qurrent In Nederland echt enorm wint aan bekendheid en geliefdheid. Ik hoop op nog veel meer mensen die weten wat we doen en hoe we dat doen. Daar hebben we natuurlijk zelf ook veel invloed op. Het goede verhaal op het juiste moment bij de juiste groep doen belanden.”
Waar verheug je je het meeste op in 2018?
"Het bouwen, samenwerken, verbeteren en van maand op maand zien dat dingen de goede kant op gaan. Het klinkt zo simpel, maar dat geeft bij een nieuw project enorm veel voldoening. Een nieuwe landstitel is helaas erg ver weg voor 2018, maar over 5 maanden hoop ik in ieder geval dat we samen met Feyenoord kunnen terugkijken op een voor ons beiden heel mooie eerste seizoen als partners. Al volgen er nog meer, die eerste mijlpaal slaan in mei is een mooi vooruitzicht.”