In een serie interviews vertellen mensen waarom ze in 2017 van baan zijn veranderd en wat de verwachtingen zijn voor het komend jaar. In de derde aflevering: Daniel Heijne.
Na 11 jaar verliet Daniel ING om zich komend jaar bij Team Earth Pro Cycling te richten op strategische partnerships en branding.
Hoe kijk je terug op 2017?
"2017 is het jaar dat het einde van een fantastische tijd bij ING markeert. Na 11 jaar ING (4,5 jaar sponsoring) ga ik vanaf 2018 een next step in mijn carrière zetten. Ik ben betrokken geraakt bij het initiatief van Team Earth Pro Cycling. Een nieuw op te zetten World Pro Tour wielerploeg, ondersteund door partners die duurzaamheid tot een belangrijke misse hebben verheven. Daar wil ik in het nieuwe jaar meer tijd voor vrij maken."
"In 2015 heb ik samen met een geweldig team het golfsponsorship in de markt mogen zetten. Een sport die in de basis omgeven is met een aantal hardnekkige stereotyperingen. Het succes tot nu toe is mede te danken aan de uitstekende samenwerking met de partners. In het bijzonder de NGF, TIG Sports en KLM. Iedere partij heeft zijn specifieke knowhow. De bundeling van krachten maakt het sponsorship sterk.”
Ik ben er ‘by heart’ van overtuigd dat er veel potentie ligt in de combinatie sport en duurzaamheid
Waarom de overstap van ING naar Team Earth Pro Cycling?
"Ik ben er ‘by heart’ van overtuigd dat er veel potentie ligt in de combinatie sport en duurzaamheid. Team Earth geeft hier invulling aan. Ik ben mij ervan bewust dat dit een grote; uitdaging is. In Nederland ligt 6% van de totale sponsoruitgaven boven de 1 miljoen euro. 60% onder 100k. Om te starten is een veelvoud van 1 miljoen euro per jaar nodig. Dit betekent onder andere dat er 1) een ijzersterk concept moet liggen en 2) je de internationale (sponsor-) markt moet betreden. Dat vereist aandacht en een zorgvuldige aanpak. Het concept is breder dan alleen een wielerploeg. Team Earth moet een platform worden dat gedragen gaat worden door een community van vele sport/wielerfans. Dit traject is geen uitgestippelde route. Ik creëer met deze stap dan ook de ruimte om nieuwe kansen en uitdagingen in sport/sponsoring te verkennen.”
Wat zie je de komende jaren als belangrijke ontwikkelingen op jouw vakgebied?
"Er zijn veel ontwikkelingen die impact hebben op sport, cultuur, sponsoring. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) heeft daarover een interessant rapport gepubliceerd. Een van de zaken die mij aanspreekt is het toenemende bewustzijn op het hebben van een gezonde leefstijl en de totaalbeleving die mensen zoeken bij het sporten. Het ‘samen’ doen daarin vooral. Denk aan triathlons, toertochten, marathons, loopjes in de buurt en dergelijke. Dit betekent ook dat sportbonden in beweging moeten blijven om met haar dienstverlening daarin relevant te blijven.”
Wat zijn je ambities voor komend jaar?
"Ik heb veel energie dat ik komend jaar op een juiste wijze wil inzetten en laten ‘renderen’. Voor Team Earth. Maar ook voor andere sport- en sponsordomeinen. Als ik daarin de juiste keuzes blijf maken, ben ik ervan overtuigd dat 2018 het jaar wordt dat een mooie carreer switch markeert.”
Waar verheug je je het meeste op in 2018?
"‘Verheugen’ is wellicht niet het juiste woord. Los van werk, hoop ik dat 2018 voor een ieder een goed en bovenal gezond jaar wordt. Gezondheid is zoals we weten geen vanzelfsprekendheid. Pluk de dag, tel je zegeningen.”
Dit is het derde interview met mensen die in 2017 van baan zijn veranderd. Eerder verschenen interviews met Niels Grevenstuk en Jacqueline Rutten.