Sjoerd van Schooten (RTL) wordt de nieuwe partnership manager bij Ajax.
Sjoerd is afkomstig van RTL waar hij directeur Live events was. Na het afscheid van Bas van Rossum deze zomer was Ajax op zoek naar een nieuw hoofd partnerships.
Van Schooten was bij RTL verantwoordelijk voor het ontwikkelen, uitvoeren en vooral vermarkten van alle commerciële live events. Daarvoor heeft hij verschillende commerciële functies uitgeoefend bij o.a. Stage Entertainment. Sjoerd zal zich naar verluidt focussen op de nationale partnerships, maar zich ook bezig gaan houden met het ontwikkelen van nieuwe commerciële inkomstenbronnen. Iets waar hij binnen RTL ook verantwoordelijk voor was. Zijn grote mediakennis zal bovendien een goede toevoeging zijn op het huidige partnershipteam van Ajax.
Zwaargewicht
Met Sjoerd van Schooten heeft Ajax een tweede zwaargewicht binnengehaald binnen een jaar op gebied van partnerships. Vorig jaar kwam Niels Grevenstuk over van Heineken, waar hij de global sponsoring deed. Binnen Ajax is Niels Head of international partnerships. Hij was samen met commercieel directeur Menno Geelen verantwoordelijk voor de lucratieve deals die Ajax de afgelopen maanden sloot in onder andere China (R&F), Japan (Sagan Tosu) en Sydney (Sydney FC).
De commerciële afdeling van Ajax is afgelopen jaren bijzonder succesvol. Afgelopen seizoen werd bijna 30 miljoen euro aan sponsoringinkomsten gehaald. Directeur Marc Overmars gaf Menno Geelen en zijn commerciële team afgelopen zomer in De Telegraaf een groot compliment door te zeggen dat die stijgende sponsorinkomsten ertoe hebben bijgedragen dat belangrijke spelers als Daley Blind en Dušan Tadić naar Ajax konden worden gehaald.