Pieter Cool is na 14 jaar Van Lanschot Kempen per 1 december gestart als sr. sponsormanager bij de KNHB. Een switch ook van kunstsponsoring naar sportsponsoring. Waarom de overstap en wat zijn de plannen voor 2019?
Hoe kijk je terug op 2018?
Pieter Cool: “2018 was een mooi jaar waarin we met van Lanschot Kempen de sponsoring van Het Concertgebouw vormgegeven hebben. We hebben gekeken hoe we deze sponsoring op een unieke en andere manier konden neerzetten binnen de kaders. De eerste stappen zijn veelbelovend. Met name de samenwerking met een viertal jonge kunstenaars heeft mooie kunstwerken opgeleverd. We hebben hen gevraagd om geïnspireerd op concerten uit de businessclub een kunstwerk te maken. De klanten van die avond kregen dit als aandenken mee naar huis. Daarnaast was het winnen van een SponsorRing met het Van Gogh Museum een mooie afsluiting van het jaar. Daarmee is de cirkel rond.”
Waarom de overstap van Van Lanschot Kempen naar de hockeybond? Ook een overstap van cultuur naar sport (of beter een terugkeer naar sport?)
“Na een aantal jaren ervaring te hebben opgedaan in de culturele sector kwam er een opportunity voorbij bij de KNHB. Daar ging mijn hart sneller van slaan en dan moet je om de tafel gaan zitten. Een mooie kans om weer aan de slag te gaan in de sportsponsoring en mezelf uit te dagen aan de andere kant van de tafel.”
Je hebt brede ervaring in sport- en cultuursponsoring: Wat zijn voor jou als sponsormanager de essentiële verschillen tussen sport- en kunstsponsoring?
“Naar mijn mening worden de mogelijkheden die de culturele sector (en die is veel breder dan alleen musea) biedt nog steeds onderschat. Lees bijvoorbeeld ook de column die Gerard Jongerius uitsprak tijdens het vriendendiner van de SponsorRing. In sport is over het algemeen wat duidelijker wat het speelveld is en wat dit zou kunnen opleveren. Sponsoring in de cultuur is in die zin minder ontgonnen en daardoor zijn er goede mogelijkheden voor creatieve vormen van samenwerking.”
Wat worden bij de KNHB jouw belangrijkste taken?
"Allereerst het onderhouden van de contacten met een aantal van de bestaande partners, sponsoren en suppliers. Daarnaast er aandacht is voor het creëren van nieuwe (innovatieve)geldstromen.”
Voor sport specifiek zal digitalisering nog veel intensiever worden
Wat zie je komende jaren als belangrijke ontwikkelingen op sponsoring- en hockeygebied?
“Voor de sport zelf is dat specifiek het betrekken, activeren en enthousiasmeren van hockeyfans. Dat is een doelgroep die veel breder en groter is dan beoefenaars alleen. De digitalisering in brede zin is de overkoepelende trend. Ook voor sport specifiek zal digitalisering nog veel intensiever worden, zonder dat het e-sports wordt. Degene die het beste in staat is om de juiste partijen aan zich te binden om hier innovatief op in te spelen zal het beste in staat blijken om een toekomstbestendig model te ontwikkelen.”
Wat zijn je ambities voor komend jaar?
“Dat is nog moeilijk te zeggen omdat we de precieze afspraken en rolverdeling binnen het team nu aan het bepalen zijn. Een gedroomde ambitie uit het verleden was altijd de cross-over tussen kunst en sport, maar ik weet niet wat de mogelijkheden daarvoor komend jaar zijn. En een ambitie is natuurlijk altijd mooie nieuwe partners voor de hockeybond vinden.”
Waar verheug je je het meeste op in 2019?
“De FIH Pro League wedstrijden worden volgend jaar een van de mooiste sportevenementen in Nederland. De opzet om de wedstrijden in het hele land te spelen, daar verheug ik mij erg op. Dat toernooi biedt veel mogelijkheden waarmee we alle 1 miljoen hockeyliefhebbers in Nederland kunnen bereiken en in beweging brengen.”