Commercieel directeur Olivier Smit vertrekt na 2,5 jaar bij de KNSB. Per 1 september stapt hij over naar voetbalclub Vitesse, waar hij toetreedt tot de directie en verantwoordelijk wordt voor alle commerciële en marketing activiteiten.
Met Olivier Smit bestaat de directie van Vitesse straks met Algemeen Directeur Joost de Wit en technisch directeur Mohammed Allach uit drie mensen. Afgelopen week presenteerde Vitesse ook zijn; de nieuwe hoofdsponsor Swoop.
Olivier Smit heeft bij zijn binnenkomst bij de schaatsbond in april 2015 zich tijdens de reorganisatie van het bondsbureau gefocust op het bouwen van een nieuwe commerciële afdeling en een nieuwe commerciële visie. Hiermee is onder andere de basis gelegd voor een nieuw commercieel model, dat bij het nu ingezette proces om tot een duurzame inrichting van de schaatssport te komen verder geïmplementeerd gaat worden. Deze visie is mede geborgd door het eindadvies van de expertgroep, waar Smit onderdeel van was. Het rapport dat afgelopen voorjaar is aangenomen door de Ledenraad, zet hiermee de weg open om het proces voor vernieuwing concreet invulling te geven. Hierbij zullen een sterkere commerciële en sporttechnische samenwerking tussen teams en KNSB, en innovatie op gebied van technologie, media, evenement beleving en fan engagement een grote rol spelen.
Olivier Smit: "De afgelopen jaren heb ik met veel energie mede gebouwd aan een meer solide basis voor de toekomst van het schaatsen. In samenwerking met vele stakeholders in het schaatsen hebben we een nieuwe visie ontwikkeld, die moet bijdragen aan een duurzame schaatssport. Een bijzondere rol in het geheel heeft hoofdsponsor KPN, die al vele jaren de schaatssport in al haar facetten ondersteund. Als zeer loyale en betrouwbare partner van het schaatsen staan zij altijd open voor vernieuwing om de schaatssport beter te maken. Ik ben dan ook blij dat ik de afgelopen tijd met zo’n degelijke partner heb kunnen werken."
Smit: "Los van het nieuwe commerciële model kijk ik tevreden terug op de mooie resultaten, die we met alle partijen in het schaatsen hebben gerealiseerd. Denk daarbij aan de verlenging van het hoofdsponsorschap met KPN, het opnieuw opstarten van IJstijd!, de professionalisering van evenementen met partners als House of Sports en TIG, de opening van een nieuw Thialf met een fantastisch EK in 2017 en een onvergetelijk WK Shorttrack in Rotterdam en natuurlijk straks het WK Allround in het Olympisch stadion."
"Ik heb altijd aangegeven dat ik deze functie maximaal drie jaar wilde invullen. Na 2,5 jaar komt er een enorm mooie kans voorbij, die ik graag met beide handen aangrijp. Ik heb er alle vertrouwen in dat de partijen die onder leiding van Piet Geurts samen verder gaan bouwen aan de toekomst van het schaatsen hier een goede invulling aan zullen geven. Ik wil via deze weg iedereen bedanken voor de samenwerking. We stonden wel eens tegenover elkaar, maar weten ook dat we de verbinding en samenwerking moeten zoeken om een nieuwe duurzame inrichting van de schaatssport neer te kunnen zetten.”
Piet Geurts, directeur-bestuurder van de KNSB, vindt het vertrek van Smit spijtig, maar respecteert de persoonlijke afwegingen die ten grondslag liggen aan het besluit: ”Olivier heeft met zijn expertise, visie en drive bijgedragen aan vernieuwing voor de schaatssport. Op het gebied van commercie zijn er gedurende zijn periode mooie resultaten behaald en heeft hij bijgedragen aan een duidelijke visie en is er een basis gelegd voor de toekomst. Namens de KNSB wil ik hem bedanken voor hetgeen hij gedaan heeft en wens ik hem veel succes toe in zijn nieuwe functie.”
Ik kijk tevreden terug op de mooie resultaten
Olivier Smit over zijn transfer: "De afgelopen jaren heb ik met veel energie gewerkt aan de duurzame inrichting van de schaatssport. Nu die visie staat en geïmplementeerd wordt, ben ik klaar voor een nieuwe uitdaging. Ik heb Vitesse leren kennen als een zeer mooie club met veel ambitie en potentie. Ik heb enorm veel zin om daar met mijn ervaring, drive en netwerk aan bij te dragen. Ik kijk er naar uit om samen met het team, de supporters, de club en alle partners van Vitesse hier verder invulling aan te geven.
Algemeen directeur van Vitesse Joost de Wit over de commercieel directeur: "We hebben op voetbaltechnisch vlak flinke stappen gezet, met als hoogtepunt het winnen van de beker. We willen met Vitesse de volgende slag maken en die bestaat uit het worden van een stabiele voetbalclub die in de top van de Eredivisie speelt en jaarlijks om Europees voetbal strijdt. Om de organisatie hier zo optimaal mogelijk op in te richten, is het aanstellen van een commercieel directeur belangrijk. Met Olivier halen we een ervaren collega in huis. Hij heeft zijn sporen binnen en buiten de sport verdiend en neemt een groot netwerk met zich mee."
Smit heeft zowel in binnen- als buitenland in diverse managementfuncties gewerkt. In 2000 startte hij zijn carrière bij het hoofdkantoor van Hilton Hotels in de VS. Bij terugkomst in Nederland is Smit begonnen bij ABN AMRO waar hij verschillende managementfuncties heeft vervuld. Na een management traineeship werkte hij in Nederland eerst als direct channel marketing Manager (online & mobiel) en daarna als Group Sponsorship Manager op het hoofdkantoor van de bank. In het buitenland zette hij zijn carrière voort als Vice President brand & marketing communications bij LaSalle Bank en als Head of Sponsoring bij de Royal Bank of Scotland - beide in Chicago.
Als lid van het managementteam heeft Smit vijf jaar gewerkt voor UNICEF, waar hij o.a. leiding gaf aan de strategische richting en implementatie van een marktgerichte organisatie.