Maarten Hoffer wordt vanaf medio maart de nieuwe algemeen en commercieel directeur van de Nederlandse Basketball Bond. Het voormalig hoofd van de marketingafdeling van de KNVB is via een tussenstap in de fintech-wereld bij het Amsterdam Platform Creation weer terug in de sport. “Toen het zaadje eenmaal geplant was, liet het mij niet meer los en was het uiteindelijk raak.”
Aan de keuze voor Hoffer is een ‘zorgvuldig proces’ voorgegaan, licht NBB-voorzitter Joop Brakenhoff toe op de site van de bond. “We zijn opzoek gegaan naar iemand met ervaring in besturen, marketing en de sport, het liefst natuurlijk de onze. Die hebben we gevonden in de persoon van Maarten Hoffer.”
Hoffer is al sinds jongs af aan een basketbalenthousiasteling. Eerst als actief lid bij de lokale club BCA (nu WSV) uit Apeldoorn, later als student in Groningen en nu als recreant-lid bij SVO uit Utrecht-Leidsche Rijn. “Ik ben vereerd om in deze positie mijn steentje te mogen bijdragen aan de groei van basketball in Nederland", zegt Hoffer op zijn Linkedin-pagina. "Na 1,5 jaar buiten de sport is dit een typische aankondiging onder het kopje ‘het bloed kruipt…’."
De sportmarketingwereld is de omgeving waar Hoffer zich al jaren in bevindt. En het was ook via dat netwerk dat hij benaderd werd voor de vacature. “Ik herkende me in ambitie van de bond, maar het moet dan ook klikken”, vertelt de 40-jarige Hoffer. “De gesprekken waren goed en wat mij erg beviel is dat er al een duidelijke richting ligt: het vergroten van de basketbalgemeenschap naar 500.000 enthousiastelingen. Het is een visie die past bij een moderne bond. Aan mij is de taak om dat ook financieel te gaan bewerkstelligen, zodat een zo groot en inclusief mogelijke groep Nederlanders van basketball kan genieten. Het is een enorme eer om daar mijn steentje aan bij te mogen dragen.”