Jan Paul de Wildt neemt roer over bij Kumpany

Jan Paul de Wildt, die als managing partner sinds 2013 de dagelijkse leiding heeft over Kumpany, heeft dit voorjaar alle aandelen van het merkactivatiebureau overgenomen. Oprichter Yves Kummer blijft wel als ambassadeur aan het bureau verbonden. De directie bestaat nu verder uit Mark Beuving (strategie & creatie) en Ingrid van Ginkel (operations). Dat zegt Jan Paul de Wildt in een exclusief interview met Sponsorreport.

Jan Paul de Wildt maakte vier jaar geleden de overstap van Sanoma naar merkactivatiebureau Kumpany waar hij managing partner werd. De afgelopen tijd was De Wildt al steeds meer het gezicht van het bureau. "Yves is altijd al een frontrunner geweest die projecten aanjaagt en in de beginfase van zijn tomeloze energie voorziet”, zegt Jan Paul de Wildt in het interview. "Als managing partner ben ik gestart vanuit strategie en bedrijfsvoering maar heb gaandeweg het roer steeds meer overgenomen van Yves. Die rolverdeling was er van begin af aan, maar we hebben dat nu meer geformaliseerd. Het mooie aan Yves is dat hij niet in structuren maar in ideeën denkt. ;We spreken elkaar around the clock, Yves blijft de beste ambassadeur die Kumpany zich kan wensen. Ik ben er trots op dat hij zijn geesteskind aan mij heeft toevertrouwd.”

Het sponsormodel is afgelopen jaren 180 graden gedraaid

In het interview gaat De Wildt uitgebreid in op de ontwikkelingen in de sponsoringindustrie, de rol van de bureaus daarin en specifiek de positie van Kumpany. Over de huidige sponsoringbranche is De Wildt kritisch. Sowieso heeft De Wildt het liever over marketing partnerships dan over sponsoring. "De term sponsoring dekt de lading niet meer”, aldus De Wildt. "Marketingpartnerships gaat een paar deuren verder. Eigenlijk is het sponsormodel afgelopen jaren 180 graden gedraaid. Vroeger sloot je als merk eerst een contract met een rechtenhouder en daarna ging je kijken hoe je dat ging activeren. Nu ga je uit van de thema’s die je als merk wilt claimen, welke campagnes je daarbij wilt voeren en welke marketingpartnerships daar bij horen.”

Driekwart van alle rechtenhouders is niet voldoende uitgerust op marketingcommunicatiegebied

Volgens De Wildt vraagt de veranderde situatie in de sponsormarkt om hardere en innovatievere tegenprestaties van de rechtenhouders. Hij ziet alleen dat driekwart van alle rechtenhouders niet voldoende uitgerust is op marketingcommunicatiegebied. Belangrijke reden volgens De Wildt is dat de meeste rechtenhouders te weinig directe verbinding met hun doelgroep hebben.
Over het vertrouwen van de consument over sponsoring zegt De Wildt dat je als merk vertrouwen schept door iets mee op te bouwen en niet door puur een sponsorrelatie aan te gaan. "Het moet logisch te begrijpen zijn voor de consument. Bij meer dan de helft van de sponsorships die wordt aangegaan slaapt de sponsor in de pyjama van de rechtenhouder.”

Over Kumpany zegt De Wildt dat de keuze om een breed activatiebureau te blijven met een brede positionering de juiste is geweest. "De kracht van Kumpany is dat bedrijven met &&n activatiebureau kunnen werken dat sponsoring-, merk- en activatie-expertise in huis heeft. Als je graag een breed activatiebureau wil zijn moet je er wel voor zorgen dat je kwalitatief echt boven de middelmaat uitsteekt. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn.”

Lees het hele interview met Jan Paul de Wildt in het nieuwe nummer van Sponsorreport.