Sebastiaan Westerhout stapt per 1 januari over van Nielsen Sports naar Gracenote Sports, marktleider op het gebied van Sports Data Services, waar hij Sports Sales Manager wordt. Waarom de overstap en wat zijn de ambities voor 2019?
Hoe kijk je terug op 2018?
Westerhout: “Wat Nielsen Sports betreft hebben we een bijzonder goed jaar gehad. Voor het vierde jaar op rij hebben we groei kunnen realiseren wat ontzettend knap is in een relatief kleine markt. Naast deze mooie groeicijfers kijk ik terug op vele interessante en diverse projecten met onze klanten, o.a. door rechtenhouders te helpen met het versterken van hun sales story door middel van diepere data om nieuwe sponsors te enthousiasmeren, het meerjarig verlengen van onze langdurige samenwerking met de Eredivisie CV waarbij we clubs inzicht geven in de mediawaarde van hun sponsors, merken te helpen om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen van hun sponsorship, betrokken te zijn rondom een van de populairste sporters van ons land Max Verstappen door middel van data en ons werk voor TeamNL.
Daarnaast heb ik de mogelijkheid gehad om twee fantastische sportevenementen te bezoeken met de Olympische Winterspelen in Gangneung en het bezoeken van Wimbledon met Roger Federer op het Centre Court.
Op persoonlijk vlak was natuurlijk de geboorte van mijn zoon Julius in augustus het hoogtepunt.”
Waarom de switch naar Gracenote?
“Na exact vijf jaar met heel veel plezier voor Nielsen Sports te hebben gewerkt was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik denk dat het goed is om na vijf jaar verder te kijken en mezelf verder te ontwikkelen en mijn netwerk te vergroten. Ik kende Gracenote al een tijdje aangezien het ook door Nielsen is gekocht een aantal maanden na de acquisitie van Repucom. Ik blijf daardoor wel binnen de Nielsen-familie. Gracenote biedt de kans om internationaal te gaan werken wat ik ambieerde en daarnaast hebben ze hele mooie producten voor media, merken, bonden, federaties, rechtenhouders, noc's en events, erg divers dus.”
Heb je geen data, dan ga je de boot missen bij het aantrekken van nieuwe sponsors
Wat is Gracenote?
“Gracenote is marktleider op het gebied van Sports Data Services. Alle statistieken rondom sportwedstrijden worden bijgehouden van bijvoorbeeld live-scores, speler en wedstrijdinformatie, details over de wedstrijden tot en met historische resultaten voor 4500+ competities wereldwijd in ongeveer elke sport die beoefent wordt en alle professionele competities. Naast Sports Data zijn we ook actief in video en muziek. In de woorden van Gracenote zelf: ‘Gracenote helps people connect to the music, TV shows, movies and sports they love across the world’s most popular entertainment platforms and devices, from Apple to Amazon to Time Warner Cable and Tesla’.
Wat wordt je functie en taken?
“Ik word verantwoordelijk voor internationale sales met voornamelijk focus op sports data. Daarnaast is mijn eerste taak om synergie te creëren tussen de klanten van Nielsen Sports in de verschillende landen omdat daar al goede contacten liggen. Het klantenportfolio is wat dat betreft identiek.”
Wat zijn volgens jou binnen onderzoek de komende jaren de belangrijkste ontwikkelingen voor sponsoring? En hoe ga je daar met Gracenote op inspelen?
“Data is al belangrijk maar gaat nog belangrijker worden, heb je geen data dan ga je de boot missen bij het aantrekken van nieuwe sponsors. Daarnaast is het belangrijk om te weten wat je fans willen en daarbij het juiste aanbod te doen aan haar/zijn wensen... Voor o.a. fan engagement kan Gracenote een rol spelen, als ik nu al voorbeelden voorbij zie komen hoe mensen in de toekomst sport consumeren dan hebben we nog een hele mooie toekomst tegemoet met alle initiatieven.”
Wat zijn de ambities voor 2019?
“Zo snel mogelijk ingewerkt te zijn, een succesvol jaar te hebben met leuke projecten en goede resultaten die een toevoeging zijn voor Gracenote.”
Waar verheug je je het meeste op in 2019?
“Als het puur om sport gaat dan verheug ik me op; start F1 seizoen en de nieuwe motor van Max Verstappen, Tom Dumoulin in de Giro, WK Vrouwen en drie weken Tour de France.”
Hoe gaat Nielsen Sports verder?
“Nielsen Sports gaat gewoon verder zoals we bezig waren. Voor mij zal een vervanger worden aangesteld.”