Damian François is per 1 oktober aangesteld als nieuwe CEO van Techonomy. Tom van den Boom zal de positie van Chief Operating Officer (COO) innemen.
Techonomy is gespecialiseerd in digitale dienstverlening aan sport- en commerciële-organisaties. François is reeds 7 jaar werkzaam binnen de organisatie. Samen met Tom van den Boom - die de positie van Chief Operating Officer (COO) zal innemen - zal François de dagelijkse leiding van het bedrijf op zich nemen. Oprichter Peter Sprenger, die tot op heden de rol van CEO vervulde, blijft direct betrokken als voorzitter van het bestuur van de onderneming. Techonomy is zowel in Nederland als internationaal actief en houdt kantoor in Nederland, België en Australië.
François vervulde de afgelopen jaren de rol van commercieel directeur en neemt nu de dagelijkse leiding over. Sprenger licht toe: "Het is een natuurlijk moment om de volgende stap te maken in de ontwikkeling van de organisatie. Zowel Damian als Tom zijn vanaf het eerste moment volledig bij de ontwikkeling van het bedrijf betrokken geweest. Ze kennen alles van binnenuit. Vandaag zijn er 70 professionals met alle denkbare digitale en data competenties werkzaam binnen Techonomy. Dat kan nog vol uitgebouwd worden, zowel in Nederland als internationaal”.
Volgens François is het een goed moment om nu in de CEO-rol te stappen: “Van start-up in 2016 werden we scale-up en nu zitten we in de fase van volwassenheid. We hebben duurzame partnerships met organisaties zoals de KNVB, CED, Wandelbond, CNV en veel andere klanten. Zij kunnen rekenen op de innovatieve kennis die nodig is om alle kansen te benutten. In ons internationale netwerk zijn we hard gegroeid. Mijn ambitie ligt in het ondernemerschap. Het feit dat we met een jonge groep een aantal jaren geleden al mede-eigenaar geworden zijn van de organisatie heeft een sterk fundament gelegd. Met het ijzersterke team dat nu om ons heen staat kunnen we nog veel meer bereiken”.
Voor Van den Boom is de Chief Operations rol een logisch gevolg van zijn activiteiten de laatste jaren. Hij licht toe: “Veel van onze klanten heb ik vanaf de beginfase leren kennen. Samen met hen willen we de komende jaren de volgende stap zetten. Dit doen we door alle facetten van onze digitale kennis aan elkaar te verbinden en zo in te zetten dat het geheel naar een hoger niveau wordt gebracht. Een goed gestuurde digitale strategie kan nog steeds tot ongekend resultaat leiden. Dat laten we dagelijks zien. Daarnaast investeren we in de nieuwste ontwikkelingen die de markt vormen zoals fan engagement, gamification, Web3 en data science modellen. Het is een geweldige uitdaging als COO dit volledig te overzien en hier sturing aan te geven”.
Techonomy biedt een breed dienstverleningspakket aan voor haar klanten. Het klantenbestand in de sport bestaat uit competities (leagues), clubs, evenementen, rechtenhouders, bonden/federaties, sportmedia partijen, sponsors en individuele atleten. Daarnaast werkt Techonomy voor commerciële en maatschappelijke organisaties die actief investeren in hun digitale prestaties. De afgelopen jaren is de dienstverlening vanuit Nederland uitgebreid naar Europese klanten en Australische klanten. Daarnaast wordt de expertise van Techonomy steeds meer gevraagd vanuit de VS en India waar diverse klantprojecten draaien.
Van links naar rechts: Tom van den Boom (COO) en Damian François (CEO) Techonomy.