Na 22 jaar bij Blauw Research te hebben gewerkt verlaat Bram Jonkheer deze maand het onderzoeksbureau. Jonkheer was managing partner bij Blauw en als Business Lead Branding verantwoordelijk voor bedrijven met vraagstukken op het gebied van marktactivatie, segmentatie en innovatie.
Drie jaar geleden had Bram Jonkheer al aangekondigd dat hij binnen een aantal jaren bij het bureau zou weggaan. "Eigenlijk veel te leuk om dit mooie vak en dit mooie bedrijf achter me te laten", zegt Jonkheer. "Maar die streep heb ik nu eenmaal 3 jaar geleden getrokken. En niet voor niets, want anders had ik het nooit gedaan: die volgende stap."
Wat die stap precies wordt weet Jonkheer nog niet. "Ik ga daar ruim de tijd voor nemen en echt alles staat daarbij open. Ik voel mezelf geroepen voor een wending. Wat het wordt gaat het komend jaar duidelijk worden. In ieder geval iets binnen de driehoek christelijk geloof, wetenschap en maatschappij en zal het meer richting maatschappelijke betekenis geven liggen."
Afgelopen jaren heeft Jonkheer merken vooral mogen helpen met het omarmen en strategisch inzetten van de How Brands Grow-inzichten van Byron Sharp. Als Business Lead Branding wordt Jonkheer opgevolgd door Sergio Romijn. "Heerlijk om iemand gevonden te hebben aan wie ik dit met een gerust hart kan overlaten. Al eerder mocht ik zaken als bijvoorbeeld segmentatie, design game, marktsimulator en sponsoring aan anderen toevertrouwen, die dat fantastisch hebben overgepakt. Nu komt dus ook het How Brands Grow portfolio in nieuwe handen."
In het komende nummer van Sponsorreport staat een uitgebreid interview met Bram Jonkheer.