Arno de Jong meest invloedrijk in sponsoring

Arno de Jong, CMO bij Nederlandse Loterij, is door Sponsorreport uitgeroepen tot meest invloedrijke persoon in de Nederlandse sponsorbranche. Op de tweede plaats staat Bob van Oosterhout, oprichter en voormalig directeur van Triple Double. Derde staat Menno Geelen, Commercieel Directeur van Ajax.

Vorig jaar moest Arno de Jong nog symbolisch de eerste plek in de lijst afstaan aan het coronavirus. Dit jaar hebben we het virus wat betreft deze lijst achter ons gelaten. Door het vroegtijdig voorsorteren en anticiperen, ook via sponsoring, op het opengaan van de Nederlandse online kansspelmarkt op 1 oktober, wist Arno de Jong met Nederlandse Loterij de nummer 1 positie op de kansspelmarkt vast te houden. Nieuwe spellen van TOTO op het gebied van sportweddenschappen en casinospellen deden hun intrede. En opnieuw was het een prijzenwinnend jaar voor Arno de Jong en zijn team met de campagnes van de merken van Nederlandse Loterij. Ook de nieuwste Staatsloterij-oudejaarscampagne met koekoeksklokvogel Fritsie krijgt weer lovende kritieken.

Bob van Oosterhout staat tweede in de lijst, ondanks dat hij in 2021 het door hem opgerichte sportmarketingbureau Triple Double verkocht aan Golazo. Het was voor Bob van Oosterhout echter geen moment om met pensioen te gaan en achter de geraniums te gaan zitten. Hij kreeg alleen maar meer tijd om met mensen te bellen, te lunchen, te overleggen, van hot naar her te rijden en ideeën te ontwikkelen. Derde in de lijst van 25 mensen staat de Commercieel Directeur van Ajax Menno Geelen. Ajax blijft, ondanks dat corona ook voor de club grote impact heeft, een sponsormagneet. Geelen is verantwoordelijk voor de succesvolle commerciële strategie van de club. Geelen liet onlangs weten nog een aantal jaren bij Ajax te blijven, hoewel er grote belangstelling van buitenlande clubs was.
Runner up op de vierde plaats staat Chris Woerts, die naast zijn vele consultantwerkzaamheden, door zijn side kick rol bij Veronica Inside inmiddels BN’er is geworden. Natuurlijk was in de branche bekend dat Chris geen blad voor zijn mond neemt. Nu weet heel Nederland dat.

Hoogste binnenkomer in de lijst is op een zesde plaats Jolanda Jansen. Als algemeen directeur van Ahoy stond Jolanda Jansen altijd al in nauw contact met de sponsors van grote evenementen in Rotterdam zoals Amstel, ABN AMRO, Nationale-Nederlanden en Wooning. Maar dit jaar was Jansen in haar rol als boegbeeld van de evenementenbranche ook een belangrijke factor in het op de agenda zetten én houden van het belang van de branche en van de lobby in Den Haag. Met een ogenschijnlijke onuitputtelijke energie werd Jansen daarmee dit jaar ook een belangrijke stem voor de sponsorbranche.

In tegenstelling tot 2020 zijn afgelopen jaar veel mensen in de sponsorbranche van functie en baan veranderd, constateert Sponsorreport. Dat komt natuurlijk tot uiting in de lijst met nogal wat verschuivingen en in totaal vijf nieuwkomers. Naast Jolanda Jansen zijn dat Sander Bestevaar (ABN AMRO), Michel van Grunsven (Michel van Grunsven), Mariëlle Krouwel (NN Group) en Jeroen Kraaij (KNSB).

De top 10:
1. Arno de Jong (Nederlandse Loterij)
2. Bob van Oosterhout (Bob van Oosterhout)
3. Menno Geelen (AFC Ajax)
4. Chris Woerts (CWO Consultancy)
5. Hans Erik Tuijt (Heineken International)
6. Jolanda Jansen (Rotterdam Ahoy)
7. Marcel Beerthuizen (Ziggo Sport)
8. Richard Plugge (Team Jumbo-Visma)
9. Mark Versteegen (KPN)
10. Johan van der Zanden (Albert Heijn)

De volledige lijst met toelichting is te vinden het nieuwe driedubbeldikke eindejaarsnummer van Sponsorreport. Een nummer bestellen of een abonnement nemen kan hier.

Foto: Lisa Maatjens