Vanaf 1 mei zijn binnen Ajax de afdelingen marketing en brand partnerships (voorheen sponsoring) samengevoegd. Op deze manier wil Ajax nog beter inspelen op de veranderende vraag van de commerciële partners. Sponsorreport was benieuwd naar de beweegredenen van de integratie van beide afdelingen en vroeg Ajax om wat achtergrondinformatie.
De nieuwe afdeling staat onder leiding van Cas Biesta, voorheen al verantwoordelijk voor marketing, en valt onder de verantwoordelijkheid van commercieel directeur Menno Geelen. “We zien bij onze relaties dat partnerships terecht steeds meer een geïntegreerd onderdeel zijn geworden van hun marketingorganisatie”, aldus Menno Geelen. “Daar hebben we de afgelopen jaren steeds meer op geanticipeerd, door verschillende disciplines centraal te beleggen bij marketing. Daarin heeft Cas en zijn teams de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld, vandaar een logische stap om beide afdelingen samen te voegen. Dat deze aanpak loont, bewijst de afgelopen periode al rondom een aantal trajecten, waarbij partners zeer positief zijn over de gepresenteerde marketingplannen. Met als uiteindelijk doel om commercieel te blijven groeien, waardoor we verder in het voetbal kunnen blijven investeren en onze miljoenen fans met plezier en trots kunnen blijven genieten van hun Ajax.”
Partnerships zijn terecht steeds meer een geïntegreerd onderdeel geworden van de marketingorganisatie
Vragend naar welke specifieke behoeften van de partners met deze nieuwe afdeling worden ingevuld, reageert Cas Biesta als volgt: “Het gaat partners, naast zichtbaarheid en hospitality, steeds meer om zaken als creatie, goede contentformats, database en online marketing en het kunnen omarmen van domeinen met specifieke doelgroepen, zoals eSports en vrouwenvoetbal. Met de teams en specialisten die we in huis hebben kunnen we steeds beter op die behoeften inspelen. Daarin willen we straks gaan werken met teams bestaande uit verschillende specialisten voor onze grote partners, zodat we onze partners nog beter kunnen bedienen bij het realiseren van hun doelstellingen. En we daarmee gezamenlijk mooie en sympathieke activiteiten kunnen ontwikkelen voor onze fans.”
Partners gaat het steeds meer om zaken als creatie, goede contentformats, database, online marketing en het kunnen omarmen van domeinen met specifieke doelgroepen
Belangrijke rollen bij de realisatie hiervan zijn weggelegd voor twee nieuwe aanwinsten, te weten Esther de Kok en Anton-Jan Thijssen die het team komen versterken, als vervangers van de eerder vertrokken Bart van Essen en Sjoerd van Schooten.
Esther begint als manager marketing. Zij is afkomstig van reclamebureau Ogilvy waar ze bijna 6 jaar werkzaam was, waarvan de laatste drie jaar in de functie als Global Account Director. Anton-Jan gaat starten in de functie van manager brand partnerships en is afkomstig van Helden, waar hij verantwoordelijk was voor strategie. Thijssen heeft, evenals De Kok, ook de nodige ervaring bij reclamebureaus en heeft in het verleden gewerkt als onder andere managing partner bij TBWA.
Naast Anton-Jan en Esther, zal ook Annemarie Krouwel (manager ecommerce en database marketing) blijven rapporteren aan Cas Biesta.