De Tour de France is ook de komende zeven jaar bij de NOS te zien. De NOS zet de verbintenis met de Franse wielerorganisatie ASO, die liep tot 2019, voort tot en met de Tour van 2023.
Nieuw in de overeenkomst is dat de NOS ook de social mediarechten van de Tour de France heeft verworven. De verlenging werd vanmiddag aangekondigd in het Duitse Düsseldorf, vlak voor de start van de 104e editie van het Franse wielerevenement.
De Ronde van Frankrijk en de NOS kennen een lange geschiedenis. Sinds 1969 zendt de NOS live beelden uit van de Tour de France.
NOS-directeur Jan de Jong: "Het behouden van sportrechten is in het huidige medialandschap geen vanzelfsprekendheid. Vandaar dat de lengte en inhoud van het nieuwe contract bijzonder is. De NOS verslaat topsport. De Tour past naadloos in het NOS-aanbod met rechten van de Olympische Spelen, WK en EK voetbal en de Eredivisie. De Tour blijft de komende jaren journalistiek gezien zeer relevant, zeker nu Nederland met een talentvolle lichting wielrenners kans maakt op succes."
De nieuwe overeenkomst bevat ook de uitzendrechten voor de wielerklassiekers Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik, Waalse Pijl, Parijs-Nice, Critérium du Dauphiné en Parijs-Tours. De NOS beschikt over een uitgebreid wielerpakket, want ook de Ronde van Spanje en de wereldkampioenschappen zijn de komende jaren bij de NOS te zien.
De NOS heeft ook de social-mediarechten van de Tour de France verworven. De Tour is nu al te volgen op tv, radio, NOS.nl en de NOS-app, en vanaf 2020 ook op social mediaplatformen. De Jong: "Door live sportevenementen ook via social media aan te bieden spelen we in op het mediagebruik van een groter en jonger publiek. De Tour is de komende jaren dus voor het breedst mogelijke publiek beschikbaar.”