Reactie Jan de Jong (NOS) op handbal-affaire

Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, reageert op de affaire rondom het wissen van de logo''s op het shirt van de handbaldames. Hij laat weten ook geen voorstander van dit soort ingrepen in het beeld te zijn en zullen wat hem betreft in principe niet meer voorkomen.

Jan de Jong: "Ik begrijp dat jullie blad nu eenmaal vol moet, maar hier wordt een probleem aangekaart dat in de praktijk niet echt speelt. Hoe vaak gebeurt dit nu helemaal? Bij mijn weten minder dan een handvol keer in de afgelopen tien jaar. Zeker als je bedenkt dat we meer dan 1000 uur sport per jaar uitzenden. Ik ben ook geen voorstander van dit soort ingrepen in het beeld. Op zich ben ik blij dat onze mensen zich bewust zijn van de reclameregels. Want die zijn voor de publieke omroep nu eenmaal behoorlijk streng. Gelukkig maar zou ik haast zeggen. En helemaal onbegrijpelijk is de actie van die redacteur ook weer niet. Want een grote foto naast de presentator is nog iets anders dan reclame die te zien is als onderdeel van het wedstrijdverslag zelf. Dat is geen onbelangrijk verschil!

Waar leg je precies de grens? Wanneer wordt reclame daadwerkelijk overheersend?
"Dat is een heel moeilijke vraag. Laat staan om hem te beantwoorden. Daarom ben ik ook geen voorstander van dit soort ingrepen in het beeld, en zullen die wat mij betreft in principe niet meer voorkomen. Dat maakt de discussies die door jullie experts worden opgeroepen in feite puur theoretisch. Maar niet meer dan dat. Dus heb ik, hoe leuk en prikkelend de uitspraken ook zijn, dan ook niet zoveel behoefte om daar verder uitgebreid op in te gaan. Hoop vooral dat de handbalvrouwen het EK winnen. Dat vind ik eerlijk gezegd een stuk spannender!"