Live-Sport.tv wil sport online samenbrengen

Het online uitzenden van sport is door corona alleen maar versneld. Voor Live-Sport.tv, een samenwerking tussen marketingbureau Beatmatch en broadcast facilitair bedrijf Allus Media, betekent het dat het zijn missie ‘het samenbrengen van sport’ nog meer kracht kan bijzetten. Mede-oprichter van Beatmatch Patrick van Mil: “Live-Sport.tv is niet zomaar een wedstrijd streamen zonder context.”

Wat doet Live-Sport.tv?
Patrick van Mil: “Beatmatch en Allus Media werken al enige tijd samen. We zagen dat er een grote markt is voor het online uitzenden van wedstrijden. Je ziet steeds meer clubs en bonden naar een mediaorganisatie groeien. Zij zijn alleen altijd afhankelijk van de televisiezenders en kabelaars. Terwijl er zoveel meer partijen zijn die willen uitzenden, maar geen platform hebben om dat te doen. Logische stap was om daar zelf een platform voor te creëren, waarbij we nauw samenwerken met de sportorganisaties. Live-Sport.tv neemt daarbij alles uit handen: van volledige productie, betalingssystemen, marketing rondom het evenement, klantenservice tot het binnenhalen van sponsors.”
“Vanuit het marketingperspectief van Beatmatch weten we dat wanneer digitaal en content goed op elkaar is afgestemd, je daar hele goed resultaten mee kunt bereiken op naamsbekendheid en conversie. Wij geloven in het samenbrengen van sport op één platform zodat alle sporten de zichtbaarheid krijgen die ze verdienen. Waarbij we niet alleen wedstrijden uitzenden, maar ook meedenken over nieuwe online-verdienmodellen via bijvoorbeeld verschillende contentformats.”

Voor wie werkt Live-Sport.tv?
“Wij hebben op dit moment onder andere het NK Dressuur en de internationale wedstrijden van Enfusion (een Nederlands kickboks- en mixed martial arts-promotiebedrijf, red.) uitgezonden. Dat zijn goede voorbeelden voor nieuwe online kansen waarbij we interessante data ontsluiten voor de toekomst. We zijn momenteel in gesprek met een groot aantal sporten en organisaties. Veel clubs en bonden verliezen in deze tijd het contact met hun achterban. Wij proberen dat opnieuw te koppelen. Je hebt het niet meteen over een gigantisch bereik, maar je bent wel interessant voor een heel specifieke doelgroep.”

Wij willen een eigen twist geven aan de uitzendingen

Patrick van Mil

Naast de wedstrijden willen jullie ook andere content bieden. Hoe ziet die eruit?
“Wij willen een eigen twist geven aan de uitzendingen. Het moet een aantrekkelijk concept zijn dat je de kijker voorschotelt. De vrijheid om dat te maken willen we ook hebben. Het is niet zomaar een wedstrijd streamen zonder context. We willen er graag content omheen maken. Dat kunnen grappige filmpjes zijn, maar ook formats voor nieuwe verdienmodellen. Voor de KNHS hebben we de College Tours doorontwikkeld. In dat online college kunnen kijkers door middel van WhatsApp vragen stellen aan de gastspreker. Voor de KNHS is het een online tool om leden te binden én nieuwe verdienmodellen te creëren. Leden betalen 20 euro en 30 euro als ze geen lid zijn.”

Zo veel mogelijk de binding met je achterban in stand willen houden, maar tegelijkertijd een bijdrage vragen kan een spanning opleveren?
“Dat klopt. Bij Enfusion hebben we de uitzendingen de eerste keer met 99 cent bijna voor niets aangeboden om de drempel laag te houden. Als mensen dan gaan kijken zien ze dat we inderdaad wel iets extra’s te bieden hebben. Inmiddels moeten mensen 8,99 euro betalen. Maar als je meerwaarde biedt vinden mensen het niet vreemd dat je daar voor betaalt. We proberen het zo betaalbaar mogelijk aan te bieden, waarbij het niet ten koste gaat van de kwaliteit. Allus Media heeft ervaring met de productie op alle niveaus. Het product dat we leveren kan variëren van een 1-camerastream tot 12 of meer camera’s verslaggeving. We willen er samen een succes van kunnen maken.”

Nieuwe verdienmodellen

Waaraan denk je bij nieuwe verdienmodellen voor sportorganisaties?
“Heel veel clubs zijn afhankelijk van sponsoring en ticketing. In coronatijd staan beide inkomstenstromen onder druk. Wij hebben ons afgevraagd of we met het platform geen concepten kunnen ontwikkelen waarmee clubs binding kunnen onderhouden met hun fans en leden én aan de andere kant ook geld kunnen verdienen. Wedstrijden uitzenden is onzeker in deze tijden. Soms liggen competities helemaal stil. Juist daarom kijken we welke mogelijkheden er nog meer zijn, zodat je daar niet van afhankelijk bent. Clinics en masterclasses kunnen bijvoorbeeld gewoon doorgaan. Het voordeel is dat dit je eigen platform is en niet een kanaal als YouTube. We werken ook via Facebook en Instagram. Daar vindt de promo=e plaats die linkt naar onze site. De conversie vindt op ons platform plaats.”

Welke rol spelen sponsors?
“Wij richten ons bij de sponsorwerving zowel op bestaande sponsors van de organisaties als op nieuwe bedrijven die het platform willen ondersteunen. Je wilt geen conflicterende partners voor het online deel hebben. Bij het NK Dressuur had de KNHS al partners voor het fysieke deel. Dan kijk je ook eerst naar die par=jen voor het online deel. Omdat veel sponsorrechten niet gebruikt kunnen worden kijken rechtenhouders nu veel naar digitale activaties als tegemoetkoming voor hun partners. We kunnen bijvoorbeeld commercials online uitzenden. Soms zie je ook dat partners budgetten die vanwege corona niet gebruikt kunnen worden, voor online-activaties inzetten. De inkomsten voor Live-Sport.tv liggen naast sponsoring ook in de abonnementen die wij afsluiten met organisaties om hun content door te geven.”

Kopen jullie zelf de online mediarechten?
“Met betrekking tot de mediarechten hebben we goede afspraken met de bonden en de clubs. Vaak hebben we het over rechten die door clubs en bonden lastig zijn te vermarkten of waar geen andere afspraken over liggen. Die zijn voor ons vaak juist interessant. Daarnaast worden vaak de televisierechten en de online rechten in een pakket verkocht, dit is zonde. Wij richten ons volledig op de online rechten.”

Je kunt niet zomaar televisie naar online transporteren

Patrick van Mil

Wat zijn de ambities van Sport-Live.tv?
“Wij hopen steeds meer bonden, clubs en sportorganisaties te overtuigen dat dit online deel naast hun andere activiteiten kan lopen en dat het niet ten kostte gaat van de offline ticketverkoop. Dat zijn ook de uitkomsten die wij steeds zien terugkomen in onderzoeken. We blijven sportwedstrijden uitzenden, maar in de toekomst willen we nog meer rondom wedstrijden doen en contentconcepten bedenken met de partners. Om de jeugd bij je sport te betrekken moet je straks ook niet meer hele wedstrijden uitzenden, maar veel kortere items bieden met veel data en graphics. Je kunt niet zomaar televisie naar online transporteren, want dat werkt niet.”

Beeld: Live-Sport.tv