Gasunie stopt sponsoring STER+Cultuur

De Gasunie stopt met de sponsoring van het culturele reclameblok cultuur.tv op de STER.

Door de sponsoring van het zogenaamde cultuurblok van de STER ondersteunde Gasunie de mogelijkheid voor meer dan 2000 Nederlandse, culturele instituten en instellingen te adverteren op televisie tegen een sterk gereduceerd tarief. Als tegenprestatie heeft Gasunie het recht op een 7 seconden durende, inleidende film.

Gasunie heeft tot het beëindigen van de sponsoring besloten omdat het bedrijf volgend jaar wordt opgesplitst in twee ondernemingen. De kern van het ene bedrijf is transport op basis van gereguleerde tarieven, vallend onder het Ministerie van Financiën. Het wordt een openbaar vervoersbedrijf met een zeer beperkt aantal klanten, zijnde gaskopers en verkopers die gastransport nodig hebben. De kern van het andere bedrijf, de handelspoot, is in- en verkoop van grootschalige gashoeveelheden. Ook dit bedrijf heeft een beperkt aantal grote klanten en toeleveranciers en geen directe binding met de consumentenmarkt.

De twee bedrijven zullen een geheel andere positie krijgen dan de huidige Gasunie en daardoor ook een eigen positioneringsbeleid voor sponsoring, relatiemarketing en maatschappelijke gestes.
De Gasunie was sinds 2000 sponsor van het cultuurblok. In 2002 werd de sponsorcase genomineerd voor een SponsorRing.

Brains Unlimited, het bureau dat door de STER is aangewezen voor de werkzaamheden en diensten die voortvloeien uit het Ster & Cultuur initiatief, is op zoek naar een nieuwe sponsor."