Gasterra, Philips, Stedin en Shell zijn de partners van GreenTech, een uitvinderswedstrijd waarin jongeren tussen de 9 en 16 jaar de strijd met elkaar aangaan wie het beste idee heeft voor een duurzame toekomst. Andere bedrijven die meewerken zijn onder andere Unilever en Ricoh.
GreenTech bestaat uit een online animatiewedstrijd en een televisieprogramma. Bij de animatiewedstrijd is de vraag hoe de duurzame energietoekomst er over 100 jaar uitziet. Het televisieprogramma geeft jongeren de kans hun idee voor een duurzame toekomst onder professionele begeleiding uitte werken tot prototype. Zo kunnen zij op een bijzondere wijze hun technische vaardigheden en hun vermogen tot innovatief denken verder ontwikkelen. Door hun deelname aan GreenTech bouwen jongeren zelf mee aan de toekomst.
Alle leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs kunnen tot en met 16 maart hun idee insturen, alleen of in teamverband. Hieruit worden 32 ideeën geselecteerd. Elke aflevering mogen vier teams een dag lang in het GreenTech-lab werken aan hun prototype. Zij krijgen daarbij hulp van een GreenCoach uit een van de GreenTech- partnerbedrijven, die meedenkt over verbeterpunten van hun ideeën. Aan het eind van een dag ontwerpen, bouwen en knutselen presenteren de teams hun idee aan een vakjury. Die beslist welk team er door mag naar de finale.