DPG Media bouwt mee aan het Mediamuseum van Beeld & Geluid door het leveren van content vanuit vele verschillende titels uit het rijke portfolio. Het doel van deze samenwerking is om de bezoeker van het museum op een toegankelijke wijze de breedte, diversiteit en pluriformiteit van het medialandschap te laten zien.
Het vernieuwde Mediamuseum is een modern, uniek en inspirerend museum dat zich als eerste museum aanpast aan de bezoeker. Dat betekent dat iedere bezoeker een eigen ervaring in het museum zal krijgen. Actuele content van de vele titels van DPG Media, zoals de Volkskrant, NU.nl, Trouw, Qmusic en AD, wordt getoond in alle zones van het museum en is verwerkt in tientallen verschillende interactives. Zo ervaren bezoekers hoe nieuws wordt gemaakt en kunnen ze aan de hand van nieuwsberichten bepalen of het nieuws betrouwbaar is of fake.
Philippe Remarque, journalistiek directeur DPG Media: "Beeld & Geluid is een belangrijke verspreider van mediawijsheid onder grote groepen Nederlanders, altijd met onderhoudende interactieve exposities. Dat is goed voor de journalistiek en de samenleving. Wij zijn dan ook blij dat onze titels een rol spelen in deze nieuwe ambitieuze tour door de mediageschiedenis."
Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld & Geluid: “Ik ben enorm vereerd dat een gerenommeerd nieuwsinstituut als DPG Media content beschikbaar stelt aan ons nieuwe Mediamuseum. Dankzij deze content kunnen wij de museumbezoekers een evenwichtige afspiegeling van het Nederlandse media-aanbod blijven bieden.”
Sinds de opening van het vorige museum (de Beeld & Geluid Experience) in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Zo deed YouTube zijn intrede en explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken. Dit vernieuwde Mediamuseum wordt geopend op 11 februari in Hilversum.
Foto: Jorrit Lousberg / Beeld & Geluid