Vandaag lanceren de Leescoalitie, NBD Biblion en Ubisoft het vervolg op de succesvolle Readification-campagne. Readification werd vorig jaar gestart en is een nieuwe vorm van leesbevordering waarbij literatuur voor jongeren gekoppeld wordt aan populaire videogames en bijbehorende werelden. De nieuwe Verborgen Verhalen achter Assassin’s Creed Valhalla van Abdelkader Benali en Roderick Leeuwenhart zijn te lezen in de Ubisoft Special-app. Creatief bureau The Invaders ontwikkelde opnieuw de campagne.
De populaire gamewereld werd vorig jaar voor het eerst op deze schaal betrokken bij het enthousiasmeren van jongeren om te lezen. Dat deze samenwerking wordt doorgezet is enorm belangrijk: het leesplezier onder jongeren in Nederland gaat achteruit. Zo vindt bijna de helft van de Nederlandse 15-jarigen lezen tijdsverspilling. Door lezen en gamen opnieuw te combineren kunnen grote stappen worden gezet op het gebied van leesplezier voor deze doelgroep.
In 2021 sloegen de literaire en gamewereld de handen ineen via de Readification-pilot. Het doel van de eerste campagne was te onderzoeken of jongeren meer leesplezier ervoeren via nieuwe verhalen rondom bestaande populaire games. De door Ronald Giphart en Margje Woodrow geschreven verhalen worden versterkt met beelden, video’s en geluiden uit de game en zijn vorig jaar ruim 75.000 keer gedownload. Vier op de tien jongeren gaf aan door de verhalen ook daadwerkelijk gestimuleerd te worden om meer te gaan lezen. Reden voor de Leescoalitie, NBD Biblion en Ubisoft om de samenwerking t/m eind 2023 te verlengen.
Naast Abdelkader Benali en Roderick Leeuwenhart zullen ook Manon Uphoff, Marion Pauw, Marcel van Driel en Rima Orie verhalen schrijven over populaire games van gameontwikkelaar Ubisoft. Naast Assassin’s Creed Valhalla kunnen jongeren in 2023 ook Verborgen Verhalen verwachten achter de nog te verschijnen games Assassin’s Creed Mirage en Skull & Bones.
Eveline Aendekerk, directeur CPNB namens de Leescoalitie: ‘We weten dat we jongeren moeten bereiken op de plaatsen waar ze al zijn. De samenwerking met Ubisoft was in het begin een hele spannende en ongebruikelijke, maar heeft alle verwachtingen overtroffen. We geloven allemaal in het hogere doel: jongeren die steeds minder lezen in hun eigen leefwereld laten zien hoe ontzettend leuk en waardevol lezen kan zijn. Ik ben ongelooflijk verheugd dat die prachtige eerste pilot nu maar liefst drie keer een vervolg krijgt."
Kevin Loos, creative director van The Invaders: “De samenwerking tussen de Leescoalitie, NBD Biblion en Ubisoft heeft bewezen enorme impact te scoren op leesbevordering. Dat we de samenwerking intensiveren door meerdere auteurs te koppelen aan Readification, en het breder gebruik van Ubisoft games, zien wij als een hele mooie stap om lezen en gamen op een positieve manier te verenigen.
Nina Nannini, directeur stichting NBD Biblion: ‘We vinden het van groot belang lezen leuker en aantrekkelijker te maken en daar innovatieve manieren voor te vinden. Door het samenbrengen van verschillende partijen ontstaan nieuwe concepten die de belevingswerelden van gaming en literatuur verbinden. We zijn trots op de resultaten tot nu toe.’
Marcel Keij, marketingdirecteur Ubisoft Benelux: ‘Het is schitterend dat het een bewezen succes is dat we onze games naast entertainment ook voor educatieve doeleinden kunnen gebruiken. Deze samenwerking moest daardoor natuurlijk een vervolg krijgen. Wij kijken uit naar meer verhalen, meer schrijvers en meer lezers!"
Op het aanstaande Sponsorreport congres zal een thematafel worden ingevulde door de organisaties achter Readification over de achtergronden en resultaten van de campagne. Meer informatie over het congres en inschrijven kan hier.