Wolkom Fryslân: groep ondernemers nieuwe hoofdsponsor SC Heerenveen

Spelers van sc Heerenveen lopen sinds begin juli met de naam van de groep 'WOLKOM, onbegrensd Fryslân' op het shirt rond. En een groep ondernemers die uit een maatschappelijk belang samen een professionele voetbalclub sponsoren, dat zien we niet vaak.

‘WOLKOM’ komt van acht Friese ondernemers die de provincie economisch en maatschappelijk op de kaart willen zeten. "Het speelde al een tijdje dat wij vinden dat wij voor Friesland het een en andere kunnen betekenen, er zitten hier allemaal mooie ondernemers die ook wel het idee hebben dat ze iets moeten geven voor wat ze krijgen ", aldus Sytse Bouwer, een van de ondernemers, tegenover Omrop Fryslân.

Frieslandpromotie

De groep kwam in gesprek met sc Heerenveen en was direct enthousiast. "Friesland promoten via sc Heerenveen is een 'match made in heaven', zoals ze dat zeggen", zegt Bouwer, al vanaf zijn twaalfde fan van de club. En met die Frieslandpromotie zit het volgens sportmarketeer Jochem Van Weelie wel goed als het gaat om het nieuwe shirt: "Ik denk een club die in de hele provincie supporters heeft, met pompeblêden op het shirt, met een heel Fries karakter, dan denk ik dat WOLKOM heel uitnodigend is om neer te zetten als voetbalvereniging."

Startende ondernemers helpen

Concreet wil de groep ondernemers hun netwerk gebruiken om startende ondernemers te helpen in Friesland een voet aan de grond te krijgen. "Dat kan met van alles zijn. Wij zitten in de haarvaten van Friesland. We kunnen een klankbord zijn voor mensen, ons netwerk openstellen, ze helpen op te starten, kennis te krijgen, eventueel zelf investeren", zegt Bouwer.

Geen verdienmodel

Een verdienmodel zit er volgens Bouwer niet per se achter. Interessant, aldus Weelie. "Het getuigt ook wel van gemeenschap dat verschillende partijen de handen heeft geslagen om met hun allen hoofdsponsor te zijn waarbij het lijkt dat geen van de partijen zelf het grote uithangbord is, maar juist een neutrale uiting. Dat maakt wel heel nieuwsgierig wat de verdere uitwerking ervan is."

Het verdienmodel zit volgens Bouwer in het netwerk. "Wij willen mensen helpen, plezier maken, en vanuit daaruit komen er misschien allemaal nieuwe werelden en modellen die goed passen, maar dat is niet de eerste gedachte."

Credits headerafbeelding: Omrop Fryslân, Arjen de Boer