Vandaag zijn op de schaatsbaan in Rotterdam de Nederlandse Jeugdschaatsdagen afgetrapt. Dit nieuwe maatschappelijke project richt zich op basisscholen waar het niet vanzelfsprekend is dat kinderen in aanraking komen met schaatsen. De Nederlandse Jeugdschaatsdagen worden georganiseerd door de Sven Kramer Academy in samenwerking met partners Unox en Jumbo Supermarkten en ondersteund door de KNSB.
Niet ieder kind krijgt schaatsen met de paplepel ingegoten. Tijdens de Jeugdschaatsdagen - het grootste maatschappelijk schaatsproject van Nederland - krijgen 10.000 basisschoolkinderen kosteloos een volledig verzorgde schaatsdag aangeboden. Hiermee dragen de organisatoren bij aan hun missie om ieder kind voor hun 12de één keer het plezier van schaatsen te laten ervaren.
Vandaag kregen zo’n 800 basisschoolleerlingen van onder andere basisschool K.C. De Wijngaard uit Hendrik-Ido-Ambacht, De Imeldaschool uit Rotterdam en De Krullevaar uit Schoonhoven de kans om de schaatsen onder te binden en om veelvoudig kampioen Sven Kramer persoonlijk te ontmoeten. Er werd door de leerlingen vrij geschaatst op de 400 baan, de interactieve 11-StedenBattle geschaatst met live scores op een scherm en heel veel schaatsplezier gemaakt op de funbaan! “We zijn enthousiast dat we hier in Rotterdam kunnen laten zien hoe belangrijk - en leuk - deze sportfaciliteit is”, aldus Sven Kramer. “Als je al die blije gezichten met rode konen ziet, is dat zeker gelukt."
’Vroeger’ was het heel normaal: eerst leerde je fietsen en dan, als je een jaar of 7 was, bond je voor de eerste keer de schaatsen onder. Toch gebeurt dat steeds minder. “Ieder kind verdient het plezier van het schaatsen te ervaren en helaas is dat niet meer zo. Door het uitblijven van de strenge winters, maar ook naar de schaatsbaan gaan, is niet in elk gezin vanzelfsprekend. Met de Jeugdschaatsdagen geven we juist díe kinderen de kans om ook het winterse plezier op het ijs te beleven”, zegt Jan van den Berg, hoofd sponsoring en partnerships bij Unox . “De Sven Kramer Academy zet zich in om ieder kind onder de 12 jaar die ervaring te geven en dat kunnen wij als (hoofdsponsor van de) winterliefhebber(s) natuurlijk alleen maar een warm hart toe dragen. En na het schaatsen verdient iedereen natuurlijk ook een lekkere, warme kop soep.”
"Als we in de toekomst ook willen blijven genieten van succesvolle schaatsploegen, moeten we zorgen dat kinderen op jonge leeftijd het plezier van sporten ervaren”, aldus Rogier Riemersma, manager sponsoring en evenementen bij Jumbo Supermarkten. “Als supermarkt staat Jumbo midden in de samenleving. Wij ondersteunen dit sportieve project dan ook met veel plezier. Met onze maatschappelijke rol en betrokkenheid in de buurt weten we hoe belangrijk dit soort kansen zijn voor kinderen. De afgelopen jaren hebben we enorme successen bereikt op het gebied van topsport met Team Jumbo-Visma, maar nu keren we terug naar de basis; de jeugd.”
De 37-jarige Sven Kramer: “De eerste keer op de schaats vergeet je nooit. Geweldig dat we samen met onze partners en de ondersteuning van de KNSB zo'n mooi maatschappelijk project mogen neerzetten. Hiermee maken we écht impact! We zijn ervan overtuigd dat dit soort initiatieven nodig zijn om het schaatsen in Nederland voor toekomstige generaties veilig te stellen.”