Als trouwe partner vaart KPN dit jaar niet op één maar op alle boten mee van Pride Amsterdam. De boten tijdens de Canal Parade worden dit jaar uitgerust met slimme sensoren van KPN. Deze zorgen er onder andere voor dat de boten op juiste afstand achter elkaar blijven varen én dat ze op elk moment gelokaliseerd kunnen worden. Daarmee draagt KPN bij aan de veiligheid van Nederlands grootste botenparade.
KPN voorziet alle 140 boten, van zowel de organisatie (60 boten) als de deelnemers (80 boten), van slimme sensoren, die via IoT (‘Internet of Things’) communiceren via een stabiele internetverbinding. Deze sensoren geven aan wat de precieze locatie van de boten is en hoeveel afstand er tussen de boten zit. Zo is het voor de organisatie van Pride Amsterdam en alle veiligheidsdiensten mogelijk om de parade veilig en gecontroleerd te laten verlopen. "We zijn blij dat we met IoT en de kracht van ons netwerk kunnen bijdragen aan de veiligheid van dit event waar KPN zich nauw bij betrokken voelt", zegt Carolien Nijhuis, directeur IoT bij KPN.
De titel Official Technology Partner komt niet uit de lucht vallen. Ook als deelnemer aan de Canal Parade voorgaande jaren legde KPN altijd de link met technologie. Zo viel KPN in 2015 in de prijzen met een lege boot voorzien van een 360֯ camera aan boord. Door het live streamen van de beelden werd Pride voor het eerst wereldwijd toegankelijk. Vorig jaar liet KPN ‘Loud and Proud’ van zich horen met live dj sets vanaf de boot door dj’s uit LGBTQIA+-onvriendelijke landen. Ook deze livestream werd wereldwijd uitgezonden en kan nog steeds bekeken worden.
KPN heeft als werkgever een actief beleid op het gebied van diversiteit en inclusie en streeft een veilige en vrije omgeving voor alle werknemers na. Het KPN Pride team zet zich specifiek in voor de belangen van LGBTQIA+ werknemers. Zo is onder andere in de CAO verankerd dat geboorteverlof ook van toepassing is op regenbooggezinnen en dat werknemers in transitie verlof krijgen toegekend. Mede hierdoor won KPN de Winq Workplace Award, bedoeld voor bedrijven die zich actief inzetten voor een veilige werksfeer voor iedereen.
Vanuit de maatschappelijke betrokkenheid zet KPN zich eveneens in voor de LGBTQIA+-community buiten het bedrijf. Samen met het KPN Mooiste Contact Fonds maakte KPN Pride het eerste Roze Ouderen Kerstdiner in het Concertgebouw in Amsterdam tot een groot succes. Deze speciale avond, gericht op eenzame ouderen en het verbinden van generaties, zal ook dit jaar opnieuw plaatsvinden. Daarnaast heeft KPN gedurende de afgelopen vijf jaar als hoofdsponsor een leerstoel aan de Universiteit van Leiden voor de acceptatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders op de werkplek mede mogelijk gemaakt.