Onlangs is op het 37e Gala Voetballer van het Jaar een nieuwe prijs voor maatschappelijke activiteiten gelanceerd: 'Maatschappelijk Project Eredivisie'. Met de prijs wil de Eredivisie CV, samen met Maatschappelijk Partner VriendenLoterij, de impact van de Eredivisieclubs in de regio verder vergroten.
Alle 18 Eredivisieclubs organiseren talloze maatschappelijke initiatieven, binnen en buiten het stadion, voor een gezonde en sterke samenleving. Vanaf volgend jaar worden de drie meest vernieuwende en impactvolle projecten van de Eredivisieclubs beloond. De VriendenLoterij stelt hiervoor jaarlijks een bedrag van € 90.000 beschikbaar. Dit maakte Edwin van de Sar, namens de VriendenLoterij en de Eredivisieclubs, bekend tijdens het gala.
Vanaf het seizoen 2018/‘19 kunnen de Eredivisieclubs een maatschappelijk project insturen om mee te dingen naar de titel 'Maatschappelijk Project Eredivisie'. Een vakjury, met experts op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, kiest de drie winnende projecten. Zij worden beloond met een award en ontvangen een geldprijs om het project verder op te schalen.
Om de 18 Eredivisieclubs een steuntje in de rug te geven ontvangen zij dit seizoen een eenmalige bijdrage van € 5.000,- per club – € 90.000 in totaal – om een maatschappelijk initiatief uit te breiden.
Als Maatschappelijk Partner van de Eredivisie heeft de VriendenLoterij aan de wieg gestaan van diverse maatschappelijke initiatieven, zoals Eredivisie OldStars, Scoren voor Gezondheid en Maatschappelijk Speler Eredivisie.
De prijs voor Maatschappelijk Speler Eredivisie werd sinds 2011 jaarlijks op het Voetballer van het Jaar Gala uitgereikt aan een profvoetballer die zich op een bijzondere en intrinsieke manier inzet voor de maatschappij. Giovanni van Bronckhorst (2011), Tim Gilissen (2012), Siem de Jong (2013), Deniz Türüç (2014), Jeroen Zoet (2015), Nathan Rutjes (2016) en Tom Beugelsdijk (2017) werden uitgeroepen tot Maatschappelijk Speler Eredivisie.
Hoewel de selectiespelers een belangrijke voorbeeldfunctie vervullen, zijn het de clubs die de grootste en meest duurzame maatschappelijke impact hebben. Zij brengen mensen in beweging, inspireren kinderen op scholen en zorgen ervoor dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan worden geholpen.
Om die reden is de prijs van Maatschappelijk Speler Eredivisie vanaf aankomend seizoen omgedoopt tot ‘Maatschappelijk Project Eredivisie’. Met de nieuwe prijs wil de Eredivisie CV en VriendenLoterij de maatschappelijke inspanningen van een club eren en de impact van projecten verder vergroten.