Naturalis en Albert Heijn onderzoeken samen biodiversiteit

De komende jaren gaan Naturalis Biodiversity Center en Albert Heijn samenwerken in een onderzoek naar biodiversiteit. Gedurende vijf jaar maakt de supermarktketen het mogelijk een promovendus aan te stellen binnen Naturalis om het onderzoek uit te voeren.

Na eerdere succesvolle samenwerkingen, met name gericht op educatieve acties voor de consument (Dinoplaatjes, Ontdek de Wonderlijke Wereld en insectentattoo’s) slaan Albert Heijn en Naturalis opnieuw de handen ineen op een meer duurzame wijze.

Albert Heijn ondersteunt de komende vijf jaar een PhD-traject. Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid van Albert Heijn, is erg enthousiast over de samenwerking: "We zien dat het onderwerp biodiversiteit meer en meer leeft in Nederland. Vandaar dat we bijenhotels neerzetten, akkerranden inzaaien en afspraken maken op het gebied van biodiversiteit met onze telers en boeren. Daarom vinden we het belangrijk dat Naturalis hier meer onderzoek naar te doet. Tegelijkertijd hebben we zelf ook behoefte aan meer diepgaande kennis over biodiversiteit en een partner op dit vlak.”

Op 1 februari 2020 start Auke-Florian Hiemstra met zijn PhD, een jonge bioloog. De samenwerking tussen Naturalis en Albert Heijn en biodiversiteitsonderzoek is van groot wetenschappelijk belang, benadrukt directeur Onderzoek en Onderwijs van Naturalis, Maaike van de Kamp-Romijn: "Albert Heijn is zeer geïnteresseerd in biomonitoring. Dat is een belangrijke kracht van Naturalis. Albert Heijn werkt met vaste telers en boeren en zitten daarom heel dicht op natuur in Nederland, en op de gerelateerde omgeving. Daardoor kunnen we samen het verschil maken."

Op de foto van links naar rechts: Maaike van de Kamp-Romijn (Directeur Onderzoek en Onderwijs Naturalis Biodiversity Center), Anita Scholte op Reimer (Directeur Kwaliteit & Duurzaamheid Albert Heijn), Corine van Impelen (Hoofd Communicatie & Evenementen Naturalis), Auke-Florian Hiemstra (Bioloog). (Foto: Naturalis/Anne Reitsma)