McDonald’s en CPNB zetten Kinderboekenweek-samenwerking voort

De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) en McDonald’s Nederland bundelen opnieuw hun krachten om lezen en voorlezen te stimuleren.

Tijdens de Kinderboekenweek, van 6 tot en met 17 oktober, krijgen gasten in alle restaurants van McDonald’s een boekje naar keuze mee bij het Happy Meal.

Sinds 2019 kunnen gasten van de restaurantketen al kiezen voor een boekje als cadeautje. Door tijdens de Kinderboekenweek bij ieder Happy Meal alleen een boekje aan te bieden, willen McDonald’s en Stichting CPNB het belang van lezen extra onderstrepen zodat nog meer ouders en kinderen het plezier van lezen ontdekken. ‘We zijn ontzettend blij dat McDonald’s haar gasten tijdens de Kinderboekenweek opnieuw bij ieder Happy Meal op een boekje gaat trakteren,’ aldus Eveline Aendekerk, directeur van Stichting CPNB. ‘Zo bereiken we samen een nog grote groep leesfanaten én potentiële nieuwe lezers. Samen creëren we tijdens de Kinderboekenweek nog meer mooie lees- en voorleeservaringen, zo draagt McDonald’s bij aan het stimuleren van leesplezier. We hopen dan ook dat het de leeshonger aanwakkert en kinderen en hun ouders aanzet tot een gang naar bibliotheek en boekhandel ."



"Als familierestaurant ontvangen wij wekelijks meer dan 3 miljoen gasten, waaronder veel gezinnen met kinderen,’ vertelt Annemarie Swijtink, Senior Director Marketing bij McDonald’s Nederland. ‘Wij willen lezen graag leuker maken, en families samen laten genieten van een leuk boek. Sinds 2019 bieden wij onze gasten al de keuze voor een boekje bij het Happy Meal en sindsdien hebben wij al meer dan 2 miljoen boekjes aan onze jonge gasten uitgereikt. De Kinderboekenweek vormt een mooi moment om nog meer van onze gasten te laten kennismaken met leesplezier.’



CPNB en McDonald’s zetten de Kinderboekenweekactie van McDonald’s door nadat het initiatief vorig jaar gelanceerd werd. ‘Het voelt als een logische stap om deze samenwerking met de CPNB te continueren en voort te bouwen op het succes van vorig jaar,’ licht Swijtink toe. ‘Tijdens de Kinderboekenweek van vorig jaar hebben we alleen al meer dan 180.000 boekjes cadeau mogen doen. Door deze samenwerking met het CPNB willen we ons steentje bijdragen aan het bevorderen van leesplezier. Sinds de lancering van het Happy Meal Reader programma kiest al bijna 7 procent van onze gasten voor een boekje bij het Happy Meal. Het is onze ambitie dit aandeel de komende jaren nog verder te laten groeien, waarbij 1 op 5 kinderen in toekomst voor een boekje kiest.’



Het thema van de Kinderboekenweek dit jaar is ‘Worden wat je wil.’ Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt, ieder kind kan worden waar het van droomt. Kinderboeken zijn een onuitputtelijke bron om over een beroep na te denken of te fantaseren. ‘Boeken laten kinderen dromen over de toekomst,’ licht Aendekerk toe. ‘En dat niet alleen, ze geven kinderen op een leuke en fantasierijke manier het vertrouwen dat iedereen die dromen waar kan maken. Zo is de Kinderboekenweek naast een geweldige stimulans voor de leesbevordering ook ontzettend waardevol voor de ontwikkeling van ieder kind. We zijn blij dat McDonald’s daar met hun programma aan bijdraagt.’ Ook McDonald’s is enthousiast over het thema. Het is een thema dat goed bij McDonald’s past, aldus Swijtink. ‘Dat het niet uitmaakt wie je bent of waar je vandaan komt is iets wat McDonald’s omarmt en uitdraagt in alle facetten van onze dagelijkse bedrijfsvoering. Iedereen is welkom bij McDonald’s. Ik denk ook dat je dat terugziet in onze restaurants.’



Tijdens de Kinderboekenweek zullen verschillende boekjes uit de serie ‘De Kleine Detectives’ van Cressida Cowell cadeau worden gedaan bij een Happy Meal. De schrijfster is onder meer bekend van ‘Hoe tem je een draak.’ De serie draait om de Kleine Detectives, die echt héél klein zijn, maar ook heel nieuwsgierig. Ze wonen in een boekenkast en vinden antwoorden op grote vragen door in een boek te duiken. Zo hoopt McDonald’s kinderen en ouders ook dit jaar weer een geluksmomentje te bezorgen.