Tijdens het Global Citizen Festival Hamburg maakten Mastercard en het World Food Programma (WFP) bekend een nieuwe stap te zetten in hun gezamenlijke streven de vicieuze cirkel van honger en armoede te doorbreken. De nieuwe belofte bundelt de kennis van Mastercard op het vlak van technologie en digitale innovatie met de hands-on expertise van WFP in levensreddende voedselhulp en ondersteuningsprogramma’s voor kwetsbare gemeenschappen.
'100 Million Meals' is een wereldwijd initiatief dat fondsen en voedsel wil ophalen voor hongerlijdende mensen over de hele wereld.
Het ambitieuze initiatief zet in op een wereld zonder honger, en is de eerste mondiale verbintenis tussen Mastercard en WFP die zich richt op het doorbreken van de armoedespiraal. Het programma ondersteunt vier van de ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties: Geen armoede, Geen honger, Kwaliteitsonderwijs en Gendergelijkheid. Mastercard en WFP maken hun ambities concreet door het komende jaar zoveel mogelijk maaltijden te verstrekken.
"Mastercard en WFP hebben al een aantal innovatieve programma’s uitgevoerd om een wereld zonder honger tot stand te helpen brengen en de armoedecyclus te doorbreken,” zegt Ann Cairns, President International van Mastercard. "Ons 100 Million Meals initiatief wil de noden verlichten van een aantal van de meest achtergestelde populaties op deze wereld. Door de expertise van Mastercard in technologie en betaalsystemen te combineren met de inspanningen van WFP op het gebied van wereldwijde voedselhulp kunnen we op innovatieve wijze eraan bijdragen dat iedereen overal wordt bereikt. Tot nu toe hebben we al meer dan 17 miljoen maaltijden helpen verstrekken, maar met deze ambitieuze nieuwe doelstelling zetten we een paar tandjes bij in ons streven naar gelijke kansen en rechten voor iedereen, waar ook ter wereld.”
Volgens WFP-directeur David Beasly heeft de jarenlange samenwerking met Mastercard de werkwijze van WFP veranderd, waardoor er nu meer mensen worden bereikt, dankzij een efficiëntere, meer flexibele aanpak. "De inspanningen van Mastercard voor het uitbannen van honger zijn een inspirerend voorbeeld van de rol die de private sector kan spelen voor het maatschappelijk welzijn,” verklaart hij . "De commitment van Mastercard aan 100 miljoen schoolmaaltijden is de volgende stap op een inmiddels al zeer succesvol traject met WFP op weg naar Geen honger. Deze bijdrage aan het redden en veranderen van levens en het voeden van kinderdromen is echt onbetaalbaar.”
Het programma, dat ondersteuning zal bieden aan de verstrekking van het equivalent van 100 miljoen maaltijden, zal samen met WFP gestalte krijgen, in een tweesporenaanpak: inzet van expertise en donatiecampagnes.