Het Longfonds en Gazelle slaan de handen ineen. Beide partijen willen Nederlanders bewust maken van het belang van schone lucht en de bijdrage die de fiets kan leveren.
Bij nog te veel kortere afstanden maken Nederlanders gebruik van de auto, terwijl die verplaatsingen vaak prima met de fiets gedaan kunnen worden. Meer fietsbewegingen dragen tevens bij aan een betere bereikbaarheid van steden en een vitale bevolking.
‘Maak steden duurzaam’. Het is één van de doelstellingen van de ontwikkelingsagenda voor 2015-2030 die de 193 lidstaten van de Verenigde Naties eerder hebben vastgesteld. Op dit moment zijn steden echter nog onvoldoende duurzaam, ook in Nederland. Zo is de lucht die we inademen op veel plaatsen ongezond, onder andere door persoonsverkeer dat voor stikstofdioxide (NO2) zorgt. De bijdrage van persoonsverkeer aan de NO2-concentraties is in Nederland gemiddeld 13 procent. In een stad als Amsterdam is zelfs sprake van 20 procent.
Een kwart van alle verplaatsingen gaat nu al per fiets, maar er is ruimte voor verdere groei van het aandeel van de fiets in het verkeer. Meer dan de helft van de autoritten is namelijk korter dan 7,5 kilometer. Voor de meeste mensen is het geen probleem om die afstand met de fiets of e-bike af te leggen. Op deze manier zijn er direct positieve effecten op de bereikbaarheid, leefbaarheid en volksgezondheid. Nog dit jaar spannen het Longfonds en Gazelle zich in om meer aandacht te krijgen voor het belang van schone lucht, onder andere bij de Dam tot Dam fietsclassic in september.