KWF Kankerbestrijding start samenwerking met de KNLTB

KWF Kankerbestrijding start samenwerking met de KNLTB op zonbescherming en lanceert het initiatief ‘Eerst smeren, dan serveren’. Afgelopen jaren plaatste KWF al honderden ‘smeerpalen’ en ‘smeerbarren’ op stranden en festivals om mensen bewust te maken van zonbescherming. Nu gaat KWF zich ook richten op buitensporters, met een eerste focus op tennissers en padellers. Komende weken plaatst KWF zonnebrandcrèmedispensers op 500 tennis- en padelverenigingen. Als zonnebrandcrème-partner is La Roche-Posay aangesloten. De ambitie is dat er binnen drie jaar op alle verenigingen van de KNLTB een zonnebrandcrèmedispenser aanwezig is.

In de sportwereld is bescherming iets vanzelfsprekends. Tennissers dragen bijvoorbeeld goede schoenen en doen een warming-up om blessures te voorkomen, maar zonbescherming (zoals zonnebrandcrème, zonwerende kleding en het opzoeken van de schaduw) wordt vaak vergeten. Tijdens de voorjaarscompetitie van de KNLTB staan er zo’n 200.000 tennissers en padellers op de baan of in de kooi, buiten in de zon. Aan het begin van de lente kan het al lekker warm zijn, maar blijven de temperaturen nog onder de 25 graden. Veel mensen denken dan dat ze geen bescherming tegen de zon nodig hebben. Maar dat is onverstandig. Ook op een prille lentedag kan je huid al snel verbranden.

Tommie Withagen, Partner Manager bij de KNLTB: "Super trots om samen met KWF Kankerbestrijding en La Roche-Posay ons te gaan inzetten voor betere zonbescherming van tennissers en padellers. Met het initiatief ‘Eerst smeren, dan serveren’ maken we sporters bewust van het belang van zonbescherming. Onze droom is dat smeren van zonnebrand een vast onderdeel wordt van ieders voorbereiding."

Huidkanker is in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker. Verbranding door de zon vergroot de kans op huidkanker. Daarom is het initiatief gestart ‘Eerst smeren, dan serveren’ waarbij tennis- en padelverenigingen via het actieplatform van KWF gefaseerd een zonnebrandcrèmedispenser kunnen bestellen. Naast de dispensers krijgen verenigingen ook een complete toolkit met posters, stickers voor op het scorebord en social media content. Zo wordt het insmeren met zonnebrandcrème een makkelijk, toegankelijk en vanzelfsprekend onderdeel van het sporten.

Foto, v.l.n.r.: Tommie Withagen (Partner Manager KNLTB), Yvette van de Graaf (Lead Activaties KWF), Frank Oude Avenhuis (Product Brand Manager La Roche-Posay), Pascal Kamp (Senior Manager Marketing & Partnerships KNLTB), Ellen Julius (Manager Communicatie & PR KNLTB) en Margriet Verweij (Marketing / Activaties / Partnerships KWF).