Het Oranje Fonds werd twintig jaar geleden opgericht als huwelijkscadeau voor Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Het 20-jarig bestaan wordt gevierd met de campagne ‘20 jaar ertoe doen’. De campagne is een doorvertaling van het format ‘Ertoe doen’ dat in november de herpositionering van het Oranje Fonds inluidde.
Op 2-2-2022 is het 20 jaar geleden dat het fonds is opgericht, nadat het als als huwelijkscadeau namens alle Nederlanders werd aangeboden aan Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima op de vooravond van hun huwelijk. Reden om precies 20 jaar later, op de vooravond van het 20-jarig bestaan te starten met de campagne rond 20 van de sociale initiatieven die het fonds al 20 jaar steunt. Deze 20 verhalen komen tot leven in de (digitale) Oranje Fonds Straat via muurschilderingen van mensen die ertoe doen.
Het Oranje Fonds zet zich in voor een samenleving waarin niemand er alleen voor staat en iedereen mee kan doen. Het format en de boodschap #jijdoetertoe zijn opgezet vanuit het inzicht dat dat helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Veel mensen verliezen het gevoel dat ze ertoe doen, bijvoorbeeld door armoede, uitsluiting, eenzaamheid of psychische problemen. Hoe sterk ze ook zijn, ze komen er niet altijd alleen uit. Een sociaal initiatief geeft dan steun.
Deze initiatieven hebben in de afgelopen 20 jaar veel betekend voor onze samenleving én zijn onmisbaar voor de toekomst. Ook deze sociale initiatieven doen ertoe. Een doelstelling van de campagne is dan ook om initiatieven het podium te bieden dat ze verdienen. Als grootste sociaal fonds van Nederland versterkt en verbindt het Oranje Fonds deze initiatieven en mensen. Met financiële steun, maar ook met kennis en advies. Daarom wordt met 20 jaar ertoe doen ook eenmalig gevierd dat het Oranje Fonds er al 20 jaar toe doet.
Annette Reijersen van Buuren, Hoofd Communicatie & Merk: “De afgelopen 20 jaar kon het fonds meer dan 100.000 sociale initiatieven, groot en klein, ondersteunen die zich inzetten voor mensen in onze samenleving. We financieren, werven vrijwilligers, versterken initiatieven met kennis en verbinden ze met elkaar en andere organisaties. Iedereen kent ons van naam, maar niet iedereen weet wat we precies doen, omdat het zo omvangrijk is. Daarom richtten we ons sinds het afgelopen jaar op het vertellen van ons juiste verhaal en zetten we een grote stap om deze verscheidenheid aan activiteiten en doelgroepen te vatten in een overkoepelende boodschap waarin één ding centraal staat: dat iedereen ertoe doet. Want dat vinden en voelen wij al 20 jaar. In onze communicatie gaat het over wat ons verbindt, in plaats van wat ons scheidt. Over al die mensen die klaarstaan voor anderen. De mensen die je vaak niet ziet of hoort, omdat ze wat ze doen de normaalste zaak van de wereld vinden. Terwijl ze juist een wereld van verschil maken. Niet alleen voor de mensen die zij helpen, maar voor de hele samenleving. Het Oranje Fonds vindt dat deze mensen het verdienen om gezien te worden, om te voelen dat ze ertoe doen. En daar gaat onze campagne en live-uitzending over."
De campagne 20 jaar ertoe doen, omvat een TVC, een paginagrote advertentie in diverse dagbladen, verschillende online advertenties en online posts. In al die uitingen draait het om echte mensen die hun waargebeurde verhalen delen. Om 'ertoe doen' zichtbaar te maken, nodigde het Oranje Fonds street artists uit om van deze mensen metershoge portretten te maken. De kunstwerken laten zien dat zo iemand ertoe doet, dat diegene letterlijk en figuurlijk gezién wordt. De onthulling ervan leverde ontroerende momenten op, die het hart vormen van de TVC en online video's. In de digitale Oranje Fonds Straat op oranjefonds.nl kun je op 20 van zulke portretten klikken en je laten inspireren door de bijzondere verhalen erachter.
De campagne wordt op 1 februari om 20.30 uur gepresenteerd tijdens de bijzondere live-uitzending 20 jaar ertoe doen, die o.a. te zien is via oranjefonds.nl. In dit programma spreken Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima, Oranje Fonds-directeur Sandra Jetten en bestuurslid Kim Putters over het werk van het fonds. Daarnaast gaat presentatrice Lisette Wellens (Goedemorgen Nederland) in de studio live in gesprek met mensen die betrokken zijn bij sociale initiatieven die gesteund worden door het Oranje Fonds.
Om zoveel mogelijk impact te kunnen maken, trekt het Oranje Fonds in zijn werkzaamheden samen op met diverse partners, zoals de Nationale Postcode Loterij, KPN Mooiste Contact Fonds, Nationale-Nederlanden, Douwe Egberts, Regiobank, diverse provincies en het Ministerie van VWS.
Reijersen van Buuren: "We werken bijvoorbeeld samen in meerjarige programma’s of voor specifieke financieringsmogelijkheden. In de dagelijkse LinkedIn-posts van de 20 verhalen uit de Oranje Fonds Straat krijgen zij een plek bij de initiatieven waar zij bij betrokken zijn. Zij maken deze initiatieven immers mede mogelijk en doen er zo op hun beurt óók toe."
Vanaf 20 februari start het Oranje Fonds vervolgens voor de 18e keer de grootste vrijwilligersactie van Nederland, NLdoet, vanuit het besef dat vrijwilligers onmisbaar zijn voor alle sociale initiatieven. Ook de communicatie van NLdoet wordt vanuit het format #jijdoetertoe opgezet. Vanaf dit jaar communiceert het fonds dan ook in alle uitingen: NLdoetertoe.