Op 29 mei is de nieuwe Rabo ClubSupport campagne gestart en kunnen clubs en verenigingen zich weer inschrijven voor de stemcampagne. Dit jaar is de pay-off van Rabo ClubSupport, net als afgelopen jaar, ‘Iedereen verdient een club’. "Iedere stem is uiteindelijk geld waard."
Rabo ClubSupport is de overkoepelende naam voor de sponsorstrategie van Rabobank en bestaat uit twee onderdelen. De ondersteuning door Rabo ClubSupport richt zich het hele jaar door op verenigingen die hun ambities waar willen maken. Dat kan zijn omdat de club wil verduurzamen, meer sponsors wil werven of een veilig sportklimaat wil creëren. Rabobank ondersteunt daarbij met kennis en netwerk in de vorm van workshops, masterclasses en 1-op1-begeleidingstrajecten. Het doel is om clubs gezamenlijk toekomstbestendig te maken. Daarnaast is er de Rabo ClubSupport Stemcampagne. Verenigingen kunnen zich hier voor inschrijven, waarna Rabo-leden kunnen stemmen op hun drie favoriete clubs. Op basis van de meeste stemmen levert Rabobank een financiële bijdrage aan de verenigingen. Afgelopen jaar leverde dat een recordaantal deelnemende clubs en financieel eindresultaat op met ruim 31.000 clubs die meededen. Daarbij werd ruim 14 miljoen euro Coöperatief Dividend verdeeld over de clubs. 500.000 leden stemden voor een club.
“Daaraan merken dat het heel erg leeft onder de verenigingen”, zegt Lotte Zijderveld, bij Rabobank als Projectmanager Merkactivatie betrokken bij de grote campagnes van Rabobank, zoals de campagne rondom Rabo ClubSupport.
Rabo ClubSupport levert een grote bijdrage aan onze merkdoelstellingen
Rabo ClubSupport wordt dan ook steeds belangrijker in de sponsorstrategie en merkactivatie van Rabobank. “We weten dat Rabo ClubSupport heel sympathiek gevonden wordt en een grote bijdrage levert aan onze merkdoelstellingen, zoals ‘we denken en helpen mee’ en de positieve impact op de leefomgeving. Het is de paraplu waar we alles onder hangen”, aldus Lonneke Kerr, Sponsoring & Partnerships Strategist bij Rabobank. “En we hebben onze landelijke partnerships met onder andere NOC*NSF, LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst), KNHB, Kunstbende waarmee we gezamenlijk clubs toekomstbestendig en inclusiever willen maken. Alles valt dus in principe onder Rabo ClubSupport”.
Kerr: “Met de aangescherpte sponsorstrategie willen we meer lijn brengen in de sponsoring en van betekenis zijn. Het moet niet zo zijn dat het verenigingsleven afhankelijk is van het geld van Rabobank. In het verleden leek het daar wel eens op. Rabobank was altijd de eerste partij waar je naar toe ging als je gesponsord wilde worden, en vaak werd dat ook gehonoreerd. De kantoren hebben nog steeds de regie wat er gebeurt op het gebied van sponsoring, alleen ligt er nu een eenduidige strategie wat sponsoring is en wat niet. Het sponsoringbudget is minder geworden, maar we hopen met dat kleinere potje wel meer impact te kunnen maken.”
We zetten veel in op kanalen waar jongeren actief zijn
Vanaf 29 mei kunnen clubs en verenigingen zich weer inschrijven voor Rabo ClubSupport. Dat kan tot 11 juli. In juli en augustus wordt de campagne geladen via de merkcampagne die dan gaat lopen. De derde fase, als de leden kunnen stemmen op hun favoriete club, is van 4 september tot 26 september. In oktober wordt bekend gemaakt welke verenigingen welk bedrag krijgen. In de basis zal de campagne hetzelfde zijn als vorig jaar. “Die is toen helemaal nieuw gemaakt en is nog steeds prachtig en prima te gebruiken”, zegt Zijderveld. Zo zal ook opnieuw de moderne remake van het Cheers-nummer ‘Where everybody knows your name’, dat ondertussen herkenbaar is als dé merkmuziek van Rabobank, gebruikt worden.
Zijderveld: “Natuurlijk gaan we veel via radio- en tv communiceren, maar net als vorig jaar zullen we ook online en op de social platformen flink aanwezig zijn. We zetten veel in op kanalen waar jongeren actief zijn. Via TikTok willen we meer jongeren aan ons binden. Maar we gaan ook bioscoopreclame inzetten rondom films die een jong publiek trekken.” De campagne is opnieuw opgezet in samenwerking met onze partners Kunstbende, NOC*NSF en KNHB en de andere bonden. Ook het Jeugdfonds Sport en Cultuur, dat vorig jaar voor het eerst heeft meegedaan met de campagne, gaat dit jaar weer samenwerken. Sinds kort heeft Rabobank ook een partnership met Uniek Sporten dat voor de Rabo ClubSupport-campagne wordt ingezet. “Dat partnership draagt natuurlijk bij uitstek bij aan het thema ‘Iedereen verdient een club’”, zegt Maaike Steenbergen, Sponsor Manager bij Rabobank. “Samen met Uniek Sporten willen we verenigingen na laten denken hoe zij inclusiever kunnen worden, niet alleen in woorden, maar ook in daden. En hopelijk geeft dat dan ook input voor de aanvragen.”
Een succesvolle toevoeging voor de campagne vorig jaar was dat Rabo ClubSupport ook opgenomen was in de Rabo-app. “Dat heeft het stemmen veel makkelijker gemaakt en dat zag je ook terug in een toename van het aantal mensen dat stemden. Het draagt ook bij aan de ledenbetrokkenheid. Vorig jaar zijn er 70.000 nieuwe leden bijgekomen die konden stemmen, waarbij het heel fijn is om te zien is dat het vooral betrekkelijk jonge mensen zijn die lid worden. De gemiddelde leeftijd van onze leden is 63 jaar. Bij de nieuwe leden ligt dat rond de 40 jaar. Je kunt al stemmen vanaf 12 jaar. Dat is expres vrij jong omdat dat dé leeftijdscategorie is die lid is van een club en hun club wil helpen.”
Rabobank gaat dit jaar wat kleine optimalisaties doorvoeren, met name in de thema’s die men wil vertellen. De twee thema’s die dit jaar extra aandacht krijgen zijn inclusie en verduurzamen. “Daar maken we ook een plan op wat betreft ondersteuning en daar is ook extra budget voor mogelijk”, aldus Zijderveld. “Maar we gaan leden niet die richting opduwen als het gaat om stemmen. Het is aan de leden om te beslissen op wie ze gaan stemmen. Als een club nieuwe shirtjes nodig heeft om iedereen mee te laten doen is dat natuurlijk een prima doel.”
Iedere stem is uiteindelijk geld waard
Ook dit keer wordt door Rabobank weer een aantal ambassadeurs ingezet om de campagne onder de aandacht te brengen. Net als vorig jaar zijn dat spoken word artiest Amara van der Elst (cultuur, Kunstbende), hockeyster en multitalent Chaimae Fadis (Hockey Foundation) en Erben Wennemars (sport). Dit jaar is er een nieuwe ambassadeur aan deze drie toegevoegd, namelijk rolstoeltennisser en Paralympisch kampioen in Tokyo Niels ‘Niels on Wheels’ Vink. “We hebben goed gekeken welke ambassadeur we konden toevoegen en wat er goed bij ons paste”, aldus Steenbergen. “Het moest een verenigingsman zijn, het moest passen bij de partners waarmee we samenwerken en het moest inhoud kunnen geven aan het inclusieverhaal. Daarbij kwam Niels naar voren als een zeer inspirerende persoonlijkheid. Niels is het bewijs dat ondanks zijn beperking alles mogelijk is en inspireert daar veel mensen mee.”
Natuurlijk zijn er ook learnings van de campagne van vorig jaar. “Er zijn altijd dingen die je beter kunt doen”, aldus Kerr. “Wat we geleerd hebben van vorig jaar is dat we af en toe nog wel bescheiden zijn in het communiceren hoeveel verenigingen we jaarlijks ondersteunen. Ook om andere clubs te inspireren en te laten zien wat we doen, gaan we een ‘always on’-laag aanbrengen. Wij willen enkele mooie voorbeelden van clubs die een Ondersteuningstraject binnen Rabo ClubSupport hebben gevolgd een groter podium geven en laten zien wat we bewerkstelligd hebben binnen zo’n vereniging. Daar starten we mee vanaf juni. Die voorbeelden zullen op de diverse kanalen te zien zijn. We gaan clubs dit keer ook een toolkit aanbieden hoe ze meer stemmen voor hun club kunnen genereren. Daarvoor leveren we promotiemateriaal en hebben we een tool waarmee clubs dat zelf kunnen maken. Bijvoorbeeld door foto’s te uploaden en flyers of socials maken. Op ons TikTok-kanaal zetten we filmpjes over de clubs die meedoen. Die maken we zelf bij de club en die kunnen zij ook weer gebruiken of opnieuw posten. Iedere stem is uiteindelijk geld waard.”
Weten wat Rabo ClubSupport voor jouw club kan betekenen? Ontdek het op www.RaboClubSupport.nl.