Vanaf vandaag gaan de eerste scholen weer van start. Vanaf dan geldt er ook op alle basisscholen een telefoonverbod. Dat moment grijpen Odido en de CPNB aan om bekend te maken dat de lancering van Het telefoonboekje, het allereerste kinderboek in de vorm van een smartphone, een ongekend succes is gebleken. Odido werkt dagelijks aan innovatie op het gebied van technologie, maar ziet ook de schaduwkanten ervan. Met initiatieven zoals Het telefoonboekje zet Odido zich in voor het bevorderen van leesplezier en leesvaardigheid onder kinderen, en draagt zo bij aan hun algehele ontwikkeling.
Het gratis telefoonboekje met tekst die volledig bestaat uit chats, is geschreven door bestsellerauteur Marjon Hoffman, bekend van De regels van Floor. Basisschoolleraren waren zo enthousiast over deze nieuwe vorm van leesbevordering dat zij het massaal bestelden voor hun leerlingen. Inmiddels is een oplage van ruim 50.000 exemplaren bereikt.
Odido en CPNB stonden in april stil bij het gebruik van telefoons op basisscholen. Omdat de aandacht van kinderen steeds meer van het boek naar de telefoon verplaatst, ontwikkelde Odido het unieke telefoonboekje. De telecomprovider vindt het belangrijk dat kinderen wat vaker hun telefoon wegleggen en iets anders doen. Met Het telefoonboekje herontdekken kinderen de lol van lezen. Met een gemiddelde leestijd van 25 minuten was Het telefoonboekje goed voor 1.375.000 leesminuten. Daarbij overweegt 80% van de kinderen na het lezen van Het telefoonboekje ook andere boeken te gaan lezen. 72% van de ondervraagden (2.425 scholieren) gaf aan meer te willen lezen in deze vorm.
Kinderen beleven veel plezier aan hun telefoon. Het is een bron van vermaak en sociale verbinding. Maar de telefoon kan ook een grote afleiding zijn. Het constant checken van meldingen en sociale media kan ten koste gaan van hun concentratie en leerprestaties. Met het stijgen van de schermtijd daalt onder andere de leesvaardigheid en leestijd van kinderen. Van de zevenjarigen – beginnende lezers – leest 68% vrijwel dagelijks een boek in de vrije tijd. Aan het eind van de basisschool, op twaalfjarige leeftijd, is dat met de helft gedaald (naar 35%). 1 op de 3 vijftienjarigen scoort een onvoldoende voor leesvaardigheid (PISA-Nederland, 2022).