De Hartstichting en de KNVB hebben met Speel je Fit samen een bewegingsprogramma opgezet waarbij kinderen ervaren hoe makkelijk, leuk en belangrijk het is om te bewegen.
Speel je Fit is dinsdag 6 juni officieel van start gegaan en loopt door tot en met WEURO 2017, het EK Voetbal voor vrouwen dat dit jaar in Nederland wordt gehouden.Daarnaast werd het Speel je Fit YouTube-kanaal officieel ‘geopend’. Speel je Fit vindt plaats in aanloop naar en tijdens WEURO2017; het EK voetbal voor vrouwen dat dit jaar in eigen land plaatsvindt.
Samen met 9 ambassadeurs gaan Hartstichting en KNVB kinderen niet alleen inspireren om te bewegen maar ook écht in beweging krijgen. Op youtube.com/SpeeljeFit staat van elke ambassadeur zijn of haar oefening met de Speel je Fit-bal. Deze oefeningen kunnen worden nagedaan. De ambassadeurs zijn bekende (straat)voetballers, OranjeLeeuwinnen, YouTube-helden, presentatoren & zangers; stuk voor stuk sportieve mensen die allemaal op een andere manier een inspiratie zijn voor kinderen en die het belangrijk vinden dat kinderen gezond leven en genoeg bewegen. De oefeningen van de ambassadeurs staan op YouTube, maar ook in een Speel je Fit-boekje. Dit boekje wordt via scholen, evenementen en media naar kinderen verspreid. Daarnaast gaat Speel je Fit met een activiteitenprogramma de komende maanden langs bij scholen en in de speelsteden van WEURO2017.
Bij Speel je Fit draait het erom dat kinderen zelf ervaren hoe makkelijk en leuk het is om te bewegen en voetballen. Het belang van bewegen wordt met name richting ouders, opvoeders en onderwijsmedewerkers benadrukt. Dit belang is erg groot:
- Meer dan drie van de vier kinderen onder de 12 jaar bewegen te weinig voor een goede gezondheid.
- Eén op de zeven kinderen onder de 13 jaar in Nederland heeft overgewicht.
- Het aanleren van een gezonde leefstijl op jongere leeftijd is de beste voorbereiding op een gezonde leefstijl als volwassene. Zo lopen kinderen later minder risico op het krijgen van hart- en vaatziekten en andere aandoeningen.
David Verschoor, hoofd Publiek, Donateurs en Vrijwilligers bij de Hartstichting: "Kinderen die gezond eten, genoeg bewegen en niet gaan roken hebben later minder kans op hart- en vaatziekten. Een gezonde leefstijl, en minimaal een uur per dag bewegen, is bij jongeren echter niet vanzelfsprekend. Samen met onze ambassadeurs willen we laten zien dat bewegen leuk is. In plaats van social media-kanalen als boosdoener te zien - omdat jongeren meer achter schermen zouden zitten en minder bewegen - hebben we dit juist omarmd.”
Het YouTube-kanaal staat centraal bij Speel je Fit en de ambassadeurs zijn naast OranjeLeeuwinnen en voetballers Jackie Groenen, Shanice van de San-den, Tessel Middag, Ryan Koolwijk en Soufiane Touzani, zangers/presentatoren Elindo Avastia en Tim Douwsma ook bekende YouTubers als Nanne Meijer en LuckyGraaf.
Oranje Leeuwinnen en WEURO2017Speel je Fit is opgestart vanuit de UEFA en de World Heart Federation en onderdeel van een meerjarige samenwerking tussen Hartstichting en KNVB waarbij het doel is om beweging en sportplezier te stimuleren en gezonde, rookvrije sportterreinen te realiseren. Speel je Fit past niet alleen binnen deze samenwerking, maar is ook onderdeel van de aanloop naar WEURO 2017; het EK voetbal voor vrouwen dat deze zomer in eigen land plaatsvindt. De OranjeLeeuwinnen zijn ambassadeur van Speel je Fit, op de fanzones in de speelsteden zijn er Speel je Fit-activiteiten en in het Speel je Fit-boekje dat wordt verspreid vinden kinderen het WEURO 2017-speelschema en een poster van de OranjeLeeuwinnen. Tijdens de aftrap van Speel je Fit hebben de OranjeLeeuwinnen een donatie van €1.000 aan de Hartstichting gedaan.
Marc Nipius, programmamanager MVO van KNVB: "Met het EK Vrouwen in eigen land gaan we veel mensen een mooie voetbalzomer bezorgen. En dat we dit evenement ook gebruiken om kinderen meer te laten bewegen maakt het extra bijzonder. De OranjeLeeuwinnen zijn op het veld al een voorbeeld voor veel jonge meisjes en jongens, het spreekt voor zich dat zij zich ook daarbuiten inzet-ten om nog meer kinderen het spelplezier te laten ervaren. Dat we samen met de Hartstichting werken aan deze campagne past geheel bij onze visie om een gezonde leefstijl onder kinderen te stimuleren.”