In de campagne ‘24/7 Diabetes’ bundelen diabetesorganisaties de krachten voor een bredere bewustwording over de ziekte. Doel is om uitdagingen van leven met diabetes zichtbaar te maken. In Nederland hebben ongeveer 1,2 miljoen mensen diabetes. Toch is er bij de gemiddelde Nederlander nog relatief weinig bekend over de verregaande gevolgen in het dagelijks leven van mensen die er continu mee moeten leven. Dat kan zo niet langer, vinden Diabetes+, Diabetesvereniging Nederland en Dexcom.
De organisaties lanceren de campagne ‘24/7 Diabetes’ om aandacht te vragen en meer begrip te creëren voor de ziekte en de impact ervan. De campagne kwam tot stand met de hulp van mensen met diabetes, artsen en andere deskundigen uit het vakgebied. Vijf mensen met diabetes staan centraal in de campagne.
Mensen met diabetes hebben de ziekte 24 uur per dag, 7 dagen per week. Als je diabetes hebt, maakt je alvleesklier te weinig of geen insuline aan óf reageert je lichaam niet (meer) goed op insuline. Dat verschilt per type diabetes. Het heeft grote gevolgen, zowel op korte als lange termijn. Je loopt risico op ernstige klachten aan voeten, zenuwen, ogen, nieren en hart- en bloedvaten.
Cas de Heus van Diabetes+ is vanaf het eerste uur betrokken bij de campagne: “Het is belangrijk dat deze campagne er is. Diabetes heeft enorme impact op de levens van miljoenen mensen die het hebben, maar ook op hun geliefden. Zelfs aan je directe familie of vrienden is het haast niet uit te leggen wat de ziekte continu met je doet. Er is nog een grote groep mensen daarbuiten die niet weet dat je met diabetes de hele dag door cruciale keuzes moet maken. Het feit dat je het hebben van de ziekte nooit even kan uitschakelen en continu bezig bent met het monitoren van je glucosewaardes om cruciale keuzes te maken. Over eten en drinken, slapen en werken, inspannen en ontspannen. Want alles wat je doet of niet doet, beïnvloedt je glucosewaarden en dus jouw gezondheid op korte en lange termijn. Een beetje meer begrip hiervoor kan veel verschil maken voor mensen met diabetes.”
Er is nog een grote groep mensen daarbuiten die niet weet dat je met diabetes de hele dag door cruciale keuzes moet maken
De campagne bestaat uit de website 24-7diabetes.nl waar diabetesverhalen worden uitgelicht, (online) advertenties, verhalen op social media en een fysieke experience waarmee mensen kunnen ervaren wat het inhoudt om te leven met diabetes. Deelnemers ervaren de keuzes die mensen met diabetes op een dag moeten maken en de uitdagingen waarmee zij te maken krijgen.
Elike van Bronkhorst, woordvoerder bij Dexcom: “Met de campagne willen we de veerkracht en toewijding laten zien die nodig zijn voor een leven met diabetes. Mensen met diabetes zijn krachtig. Zij dealen de hele dag door met hun ziekte. Ondanks de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren zoals rt-CGM en hybrid-closed-loop systemen die mensen meer inzicht en rust geven, blijft diabetes een mega impact hebben op je leven.’’
Edith Mulder, directeur van Diabetesvereniging Nederland, lanceert de campagne vol trots: “Voluit leven met diabetes, dat is waar we voor staan. De impact van diabetes is namelijk enorm. Diabetes is er altijd en vraagt altijd je aandacht. Je bent dag in en dag uit bezig met je lijf. Met je waarden. Met de invloed van eten, bewegen, stress en slapen. Goede zorg, begrip en meer kwaliteit van leven voor alle mensen met diabetes zijn enorm belangrijk. Daar draagt bewustwording aan bij. Daarom steunen we deze campagne met hart en ziel.’’
De aftrap van de campagne en de onthulling van de experience vonden plaats in Rotterdam in het bijzijn van de samenwerkende partners, Dexcom Warriors die centraal staan in de campagne en hun geliefden. De campagne is een initiatief van Dexcom. Al lange tijd werkt de pionier en marktleider in technologie aan meer bekendheid voor diabetes om de innovatieve technologie van continue glucosemonitoring toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijke groep mensen.