Stichting CPNB en Besties, de maker van fysieke luisterkaarten met innovatieve app, hebben vandaag een meerjarig partnership getekend. De samenwerking komt voort uit de gezamenlijke overtuiging dat het van het grootste belang is om jonge kinderen en hun verzorgers op innovatieve manieren in aanraking te brengen met het lezen van boeken.
De luisterkaarten van Besties helpen de verbeeldingskracht, taalontwikkeling en het inlevingsvermogen van kinderen vergroten. CPNB en Besties slaan de handen ineen om samen nog meer kinderen en hun ouders of verzorgers te bereiken.
De luisterkaarten van Besties zorgen ervoor dat kinderen van drie tot negen jaar op een veilige, verantwoorde en duurzame manier van een luisterverhaal kunnen genieten. Het werkt intuïtief en eenvoudig: je downloadt de gratis Besties-app, drukt het Bestie-karakter uit de luisterkaart, zet deze in elkaar en plaatst hem – nadat je de app geopend hebt – op de achterkant van je telefoon. Dankzij NFC-technologie worden de luisterverhalen vervolgens automatisch afgespeeld.
Door de taalontwikkeling te stimuleren en schermtijd te verkorten wil Besties de leesbehoefte van kinderen aanwakkeren. Dat sluit naadloos aan bij de missie van de CPNB. CPNB en Besties werken momenteel aan acties die ervoor zorgen dat kinderen, ook samen met hun verzorgers thuis, meer met het lezen van boeken aan de slag gaan. Bijvoorbeeld door met Besties en andere partners van de CPNB fragmenten uit (geschenk)boeken van onze leesbevorderingscampagnes te verspreiden. Zo worden kinderen en hun (groot)ouders nieuwsgierig gemaakt en geïnspireerd om naar boekhandel of bibliotheek te gaan.
Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB: “Deze samenwerking is een keuze die past binnen de koers die wij de afgelopen jaren hebben ingezet: de lezer centraal. Het partnership met Besties zorgt ervoor dat we op een laagdrempelige en speelse manier kinderen en hun verzorgers bereiken. Het is inspirerend te ervaren hoeveel passie er bij de bedenkers van Besties zit om samen aan de slag te gaan en zich in te zetten om lees- en luisterplezier voor de jongere generaties te vergroten. Ik ben ervan overtuigd dat we de leeshonger bij onze campagnes hiermee extra kunnen aanwakkeren.”
Sharon Verdam, partnerships & business development CPNB: “Dit partnership geeft onze kind- en jeugdcampagnes, zoals de Kinderboekenweek, echt een extra dimensie. Als moeder van drie zonen is het een uitdaging ze te motiveren om samen te blijven zoeken naar het juiste boek. Eenmaal gevonden vinden ze lezen namelijk wel heel leuk! Wat mijn jongens aanspreekt in Besties is de combinatie van gadget, verhalen en technologie, waarbij ze op speelse wijze de diverse luisterfragmenten afwisselen en zo tot de ontdekking komen welk verhaal bij hen past.”
Niek Nijenhuis, bedenker en oprichter Besties: “Met dit partnership zijn wij in staat om door middel van diverse campagnes en activaties meer kinderen en ouders te bereiken en het luisteren en lezen te bevorderen . Wij hebben enorm mooie plannen om hier vanuit ons innovatieve concept en product een steentje aan bij te dragen.”
Jobke Egging, bedenker en oprichter Besties: “Als vader van vier kinderen weet ik als geen ander hoe belangrijk lezen, voorlezen en luisteren is voor kinderen. Deze samenwerking gaat er zeker aan bijdragen dat meer en meer kinderen het plezier van luisteren en lezen gaan ervaren. Ik kijk uit naar de samenwerking om gezamenlijk echt meer impact te maken.”