In het kader van hun 100-jarig bestaan doneert Blue Band 100.000 ontbijtjes aan leerlingen die dat hard nodig hebben. Met de campagne ‘Smeer een Broodje Doneer’ wordt tot 6 november voor ieder verkocht kuipje Blue Band automatisch een bedrag gedoneerd aan het Nationaal Schoolontbijt. De campagne is 20 april gelanceerd met een Panel Talk-event over het belang van een gezond ontbijt.
Armoede in Nederland is de afgelopen jaren toegenomen. Op dit moment krijgen ruim 40.000 gezinnen wekelijks voedselhulp. Dat betekent ook dat veel kinderen opgroeien met weinig kennis over gezonde voeding of een voedzaam ontbijt. Gelukkig is er steeds meer maatschappelijke aandacht voor dit probleem, dankzij het Rode Kruis en het Jeugdeducatiefonds. Maar er is meer hulp nodig. Daarom gaat Blue Band zich in samenwerking met het Nationaal Schoolontbijt inzetten om kinderen van een voedzaam ontbijt te voorzien.
Hans Spekman (Jeugdeducatiefonds): “Elk initiatief dat bijdraagt aan een gezonde maaltijd juich ik toe. Het is cruciaal dat kinderen goed ontbijten, want zonder eten kom je niet aan leren toe. Wat ik hoop is dat we elkaar allemaal gaan versterken. Voeding is van groot belang, maar er is meer nodig. Dat alle kinderen een bed hebben, een museum kunnen bezoeken of muziekles kunnen volgen. Maar voeding is een mooie start en iedereen die ervoor zorgt dat kinderen iedere dag ontbijten, zijn bondgenoten.”
Blue Bands missie is om ouders te helpen hun kinderen gelukkig en gezond op te laten groeien. Een gezond ontbijt is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen, zodat ze zich op school kunnen concentreren om het beste uit hun dag te halen. Daarom lanceert Blue Band de campagne ‘Smeer een Broodje Doneer’. Samen met het Nationaal Schoolontbijt doneert Blue Band 100.000 ontbijtjes aan kinderen die dat hard nodig hebben. Hoe het werkt? Voor elk verkocht kuipje margarine in de supermarkt doet Blue Band een donatie aan het Nationaal Schoolontbijt. Op die manier kan Blue Band met hulp van de consument het Nationaal Schoolontbijt aan 100.000 ontbijtjes helpen. Inspiratie nodig voor je eigen Broodje Doneer? Je kunt verschillende Broodje Doneer-recepten vinden op de website.
Alexandra Hartevelt (Blue Band): “Wij geloven dat gelijke kansen beginnen met een gezond ontbijt voor elk kind, iedere dag. Blue Band is al 100 jaar hét merk voor opgroeiende kinderen, daarom wilden we graag iets bijdragen aan families die dat hard nodig hebben. Door een Broodje Doneer te smeren kan iedereen ons helpen om 100.000 ontbijtjes te doneren aan het Nationaal Schoolontbijt.”
Freddy Tratlehner (Vjèze Fur) is het gezicht van de campagne. In een branded format met verschillende afleveringen gaat hij bijzondere Broodjes Doneer smeren, samen met een groep kinderen. Lucio Jessurun, Strategy Director bij bureau Freddy: “Vjèze Fur is een natural fit voor deze campagne. Als chef met eigen kookboek weet hij altijd iets onverwachts te creëren. Zijn droge humor benadrukt de positieve insteek van de campagne. Tegelijkertijd heeft hij als vader ook een verzorgende kant die perfect bij Blue Band past én spreekt hij ouders van nu aan.” Naast Tratlehner werken ook andere influencers mee, zo gaan onder andere Jet van Nieuwkerk (tipvanjet) en Fatima el Irari (uitdekeukenvanfatima) gaan een eigen Broodje Doneer smeren.
Om de campagne af te trappen organiseerde Blue Band een Panel Talk-event, waarbij betrokken experts vanuit hun verschillende kennis en ervaring de huidige armoedeproblematiek en de rol van gezonde voeding bespraken.