Vandaag maken NEMO Science Museum en BASF bekend dat zij een meerjarig partnership aangaan om een breder publiek, en in het bijzonder jongeren, op een interactieve manier in contact te brengen met wetenschap en technologie. Beide partners zijn overtuigd van het belang om interesse voor wetenschap en technologie te stimuleren onder jongeren.
BASF ondersteunt NEMO bij activiteiten binnen en buiten het museum waarmee zoveel mogelijk mensen het belang en het bijzondere van wetenschap en technologie kunnen ervaren. In de activiteiten ligt de nadruk op het zelf ontdekken, onderzoeken en ontwikkelen en het opdoen van kennis, wat nu en in de toekomst essentieel is voor het ontwikkelen van duurzame technologie en innovaties. De activiteiten van NEMO passen goed binnen de visie van BASF op educatie en talentontwikkeling. Deze visie geeft BASF zelf ook vorm tijdens internationale educatieve activiteiten op het gebied van chemie.
BASF stimuleert als hoofdpartner de vernieuwing van het NEMO Science Museum en verbindt zich in het bijzonder aan de activiteiten van NEMO waarin aandacht besteed wordt aan chemie. Zo draagt BASF bij aan de activiteiten in het BASF Lab, het populaire scheikundige laboratorium. Hier maken bezoekers kennis met chemie aan de hand van alledaagse middelen en materialen. Tijdens workshops en proefjes kruipen jong en oud in de huid van de wetenschapper en ervaren zo dat chemie overal is.
BASF verbindt zich graag aan de ambitie van NEMO om kinderen op de basisschool het belang van wetenschap en technologie te laten ervaren. Dat doet NEMO al jaren zeer succesvol via projecten, lesmaterialen en de leerkrachtenclub. De komende jaren breidt NEMO de activiteiten voor het basisonderwijs uit met meer aandacht voor techniek aan de hand van ontwerpend en onderzoekend leren. Hiermee bieden beide partners jongeren de mogelijkheid hun talenten in de volle breedte te ontwikkelen.
"Het grote publiek is relatief onbekend met wat de chemische industrie precies inhoudt. Als BASF laten we daarom graag zien welke innovaties mogelijk worden door ontwikkelingen in de chemie. Een samenwerking met NEMO lag dan ook voor de hand. Bij NEMO ontdekken bezoekers op een laagdrempelige manier hoe veelzijdig en spannend chemie kan zijn. En daarbij brengt NEMO de talenten van de toekomst in aanraking met wetenschap en technologie. En die talenten kunnen we in de chemie sector, maar ook in vele andere sectoren, goed gebruiken." aldus Herbert Fisch, managing director BASF Benelux.
"Dit meerjarige partnership past bij de vernieuwingen van NEMO. Samen met partners zetten we ons in om een groot publiek te laten ervaren hoe leuk en belangrijk wetenschap en technologie zijn. Dat vraagt tijd en we zijn dan ook trots op de samenwerking met BASF", vertelt Michiel Buchel, directeur NEMO.
Op de foto: Michiel Buchel en Herbert Fisch voor het laboratorium in NEMO. Foto: Elmer Spaargaren©