AkzoNobel en The Ocean Cleanup bundelen de komende vijf jaar hun krachten om het tij te keren bij de aanpak van de vervuiling van de wereldzeeën. Door de samenwerking is de opruiming van plastic een stap dichterbij gekomen.
The Ocean Cleanup – opgericht in 2013 – wil de helft van de zogenoemde ‘Great Pacific Garbage Patch’ in slechts vijf jaar opruimen. Hiervoor gebruikt het U-vormige schermen die plastic afval in zee op een centraal punt bij elkaar brengen. Het plastic wordt vervolgens uit het water gehaald, waarna het op land hergebruikt kan worden. In de komende twaalf maanden wil de organisatie met de schoonmaak beginnen.
Voor alle apparatuur van The Ocean Cleanup – waaronder het speciaal ontworpen drijvende opruimingssysteem – levert AkzoNobel vijf jaar lang geavanceerde biocidenvrije coatings. Dit betekent een grote bijdrage aan de inspanningen om plastic uit onze oceanen te verwijderen.
"De vervuiling van onze oceanen is een serieus probleem voor de toekomst van onze samenleving en planeet", aldus AkzoNobel CEO Ton Büchner. "Door het fantastische werk van The Ocean Cleanup concreet te ondersteunen kunnen wij als wereldwijd toonaangevend bedrijf in marine coatings een betekenisvolle bijdrage leveren aan het oplossen van dit probleem.”Het meest in het oog springend is natuurlijk het gebruik van AkzoNobels coatings op de U-vormige schermen die het plastic in zee verzamelen. Deze coatings – uit het Intersleek-assortiment – worden al gebruikt bij de verduurzaming van de scheepvaartindustrie doordat zij het brandstofverbruik, en hiermee de emissies en bedrijfskosten, verlagen."
"Het is geweldig om weer een grote naam toe te voegen aan onze groeiende lijst van supporters,” zei Boyan Slat, CEO en oprichter van The Ocean Cleanup. "Samenwerken met een echt wereldwijd opererend en innovatief bedrijf op het gebied van duurzame coatings zorgt ervoor dat onze apparatuur zelfs onder de meest extreme omstandigheden beschermd blijft.”"Een ander voordeel van de samenwerking is de deelname van team AkzoNobel in de Volvo Ocean Race. Dit helpt om wereldwijd het bewustzijn te verhogen van de noodzaak om plastic uit onze oceanen te verwijderen.”
De samenwerking past perfect in AkzoNobels duurzaamheidsstrategie – genaamd Planet Possible – en volgt op de aankondiging afgelopen maand dat AkzoNobel nu ook een officiële duurzaamheidspartner is van de komende Volvo Ocean Race. Doel hiervan is om wetenschap, politiek, overheden en sport samen te brengen en gezamenlijk het probleem van afval in zee aan te pakken.
AkzoNobels coatingsmerk International is wereldwijd leidend op het gebied van hoogkwalitatieve scheeps- en jachtcoatings, evenals industriële beschermende coatings. Het productassortiment bevat onder andere coatings die algenaangroei voorkomen en vuilafstotend zijn, scheeps- en jachtverven en brandwerende coatings.