De ABN AMRO Kunstprijs stimuleert sinds 2004 veelbelovende kunstenaars in hun ontwikkeling en brengt hun werk naar een zo groot mogelijk publiek. Daarom is ABN AMRO trots dat de winnaar dit jaar voor het eerst een solotentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam krijgt.
De bank en het museum hebben een gedeelde missie om gelijkheid en inclusie in de kunstsector te bevorderen. Doordat de Kunstprijs zich vanaf nu richt op het aanmoedigen van vrouwelijk talent in Nederland, wordt daar direct aan bijgedragen. Aan de prijs is tevens een geldbedrag van €10.000, een publicatie vormgegeven door Irma Boom, en een tweede tentoonstelling in de ABN AMRO Kunstruimte op de Zuidas verbonden. Daarnaast wordt werk van de winnaar aangekocht voor de ABN AMRO Kunstcollectie. Een vakjury maakt de winnaar bekend op 16 mei.
Vanaf deze editie wordt de ABN AMRO Kunstprijs toegekend aan vrouwelijk talent in Nederland. Ondanks het feit dat er tal van positieve initiatieven worden genomen om de representatie van vrouwen in de kunstwereld te vergroten, blijft het noodzakelijk dit proces te stimuleren. Deze onderrepresentatie werd recent aangetoond in het onderzoek ‘Vrouwelijke beeldend kunstenaars in Nederland’, dat in opdracht van de Stichting Niemeijer Fonds is uitgevoerd door de Boekmanstichting, en werd eerder ook in kaart gebracht in het het onderzoek ‘Een nog onverteld verhaal’ dat WOMEN Inc. en ABN AMRO in 2022 publiceerden. Uit dat onderzoek kwam bovendien duidelijk naar voren dat initiatieven als de ABN AMRO Kunstprijs een positief effect hebben op de economische waarde en zichtbaarheid van kunstenaars en hun werk.
De sponsorstrategie van ABN AMRO richt zich op het versnellen van gelijke kansen. Om gelijke kansen en inclusie in de culturele sector te bevorderen, zijn het Stedelijk Museum Amsterdam en ABN AMRO in 2022 een meerjarig partnerschap aangegaan. Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum: “We zijn verheugd met ABN AMRO deze samenwerking aan te gaan. Door de focus van de ABN AMRO Kunstprijs te verschuiven naar het aanmoedigen van vrouwen in de kunst, dragen we bij aan het doorbreken van bestaande genderbarrières en het creëren van gelijke kansen. Het is essentieel dat we als museum actief werken aan het verminderen van de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de kunstwereld. Naast onze andere inspanningen is het hosten van deze Kunstprijs een belangrijke vooruitgang in de juiste richting.”
“De bank deelt de ambitie van het Stedelijk Museum voor een betere representatie van vrouwelijke kunstenaars. Het Stedelijk heeft in de nieuwe collectie-opstelling, aankopen en programmering al duidelijke stappen laten zien, vertelt Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations ABN AMRO. “Om de zichtbaarheid van vrouwelijk talent verder te vergroten ondersteunt ABN AMRO verschillende tentoonstellingen van vrouwelijke makers in het Stedelijk Museum en het jongerenprogramma Blikopeners als onderdeel van de samenwerking. Door de winnaar van de 12e editie van de Kunstprijs een tentoonstelling te geven in hét museum voor hedendaagse en moderne kunst dragen we hier gezamenlijk nog verder aan bij.”