De VriendenLoterij schenkt, dankzij 1,3 miljoen deelnemers dit jaar een bedrag van 143,5 miljoen euro aan 60 culturele partners en ruim 3.700 goede doelen, clubs en verenigingen. Dit is ruim 11 miljoen euro meer dan vorig jaar.
Een deel van dit extra geld komt dit jaar ten goede aan zesendertig toonaangevende Nederlandse musea, om onder andere de kwaliteit van de programmering en tentoonstellingen te waarborgen en zo aantrekkelijk te blijven voor bezoekers. Daarnaast ontvangen het Limburgs Museum, Discovery Museum, Textielmuseum en Dordrechts Museum vanaf 2024 structureel ieder 250.000 euro per jaar.
Zesendertig musea zijn dit jaar verrast met een verhoging van 50.000 tot 150.000 euro op hun huidige jaarlijkse steun, dat is een stijging van 25 tot 75%. De musea zijn allemaal al partner van de VriendenLoterij en ontvangen deze verhoging zodat de gestegen exploitatiekosten niet ten laste komen van de inhoudelijke programmering. De musea kunnen de extra bijdrage gebruiken voor tentoonstellingen, aankopen, restauratie, educatie en alle andere zaken die van vitaal belang zijn voor een gezond museum.
‘Het is fantastisch dat we dit jaar deze extra impuls aan de Nederlandse musea kunnen geven, zodat musea zich ook in tijden van stijgende kosten kunnen focussen op de inhoudelijke programmering. Van het Fries Museum tot het Zeeuws Museum en van het Nederlands Fotomuseum tot Paleis het Loo: samen met onze bestaande en nieuwe partners maken we ons hard voor ons nationaal erfgoed. Zo houden we kunst en cultuur actueel en relevant voor iedereen,' aldus Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij.
Vera Carasso, directeur Museumvereniging en stichting Museumkaart: ‘De stijgende bezoekcijfers laten ons zien dat musea populairder zijn dan ooit en in trek zijn bij een breed publiek. Om ook in de toekomst toegankelijk te blijven, is het van groot belang dat musea structureel en breed financieel ondersteund worden, door zowel overheden, fondsen als particulieren. Deze extra steun van de VriendenLoterij is daarom heel goed nieuws!'
Vier musea worden aangesloten als nieuwe partner van de VriendenLoterij en ontvangen daarmee vanaf dit jaar voor het eerst meerjarige financiële steun van 250.000 euro. Twee van deze musea liggen in de provincie Limburg, waarmee de loterij het museale landschap daar een stevige boost geeft. In totaal gaat er met de toevoeging van Discovery Museum en het Limburgs Museum als nieuwe partners vanaf nu jaarlijks ruim 770.000 euro naar cultuur in Limburg. Ook het Dordrechts Museum en het TextielMuseum zijn vanaf 2024 nieuwe partner van de VriendenLoterij.
Geert Friebel, Head of Marketing & Partnerships bij de Vriendenloterij, is op 25 maart een van de keynotes op het SponsorReport congres in Rotterdam Ahoy. Meer informatie en inschrijven kan hier