Spotify mediapartner International Film Festival Rotterdam

International Film Festival Rotterdam (IFFR) en streamingmuziekservice Spotify zijn een mediapartnerschap aangegaan en trakteren festivalbezoekers op de muzikale inspiratiebronnen van filmmakers uit binnen-en buitenland. Zo krijgen het IFFR-publiek en gebruikers van Spotify on- en offline toegang tot de muziek achter de films.

De afgelopen maanden heeft IFFR filmmakers uit de hele wereld gevraagd naar muziek die hen inspireerde voor een nieuwe film, uit een writer's block heeft gehaald of op een andere manier waardevol voor hen is. Met veel enthousiasme hebben gevestigde en jonge filmmakers als Martín Rejtman (DOSDISPAROS), Pedro Costa (CAVALO DINHEIRO) en Ramón Gieling (ERBARME DICH -MATTHÄUS PASSION STORIES) hun muzikale keuzes ingediend. Van Kate Bush tot Chinese panfluitmuziek, van Richard Wagner tot Miley Cyrus, van Bowie tot Beyoncé: ruim veertig unieke en inspirerende muzieklijsten staan op Spotify klaar om ontdekt te worden, en dit aantal blijft groeien.

Speciaal voor het festival heeft Spotify een IFFR-account aangemaakt: spoti.fi/IFFR. Hier kunnen Spotify-gebruikers kennis maken met IFFR en de aan het festival verbonden filmmakers. Via de IFFR-website en socialmedia van beide partijen zullen de muzieklijsten worden uitgelicht. Via Spotify kan men zoeken. De playlists zijn tijdens IFFR te beluisteren in festivalhart de Doelen. Ook bij een aantal edities van de talkshow IFFR Late Night (vrijdag 23 januari t/m donderdag 29 januari, 22:00 uur in de Doelen) worden filmmakers door presentator Tom Barman over hun muziekkeuze aan de tand gevoeld. Daarnaast zijn er speciale draaisessies met IFFR-huis-dj Okkie Vijfvinkel.

Spotify is een prijswinnende digitale muziekservice die on demand toegang geeft tot meer dan 30 miljoen nummers. Spotify maakt het makkelijker dan ooit om muziek te ontdekken, te beheren en te delen met vrienden en zorgt dat artiesten een eerlijke beloning krijgen. Spotify is beschikbaar in 58 landen met meer dan 40 miljoen actieve gebruikers en meer dan10 miljoen abonnees. Sinds de lancering in Zweden in 2008 heeft Spotify meer dan een miljard US dollars aan de rechthebbenden uitgekeerd. Spotify is de een na grootste bron in omzet van digitale muziek voor labels in Europa (IFPI, 2011), en de grootste en meest succesvolle streaming muziekservice wereldwijd.