Presenting Sponsor American Express en vele andere bedrijven verbinden zich als sponsor aan het Mahler Festival 2020. De sponsors dragen bij aan het toegankelijk maken van het festival voor een groot publiek.
Van 8 tot en met 17 mei vindt het groots opgezette Mahler Festival van Het Concertgebouw plaats. Dankzij de steun van vele sponsors en partners wordt er gedurende het festival een groots Mahler Paviljoen op het Museumplein gerealiseerd, zodat vele duizenden bezoekers binnen en buiten het paviljoen kunnen meegenieten van het festival.
American Express is Presenting Sponsor van het Mahler Festival. Robert-Jan Meijers (Country Manager American Express Nederland): “Gustav Mahler is een van de meest geliefde componisten aller tijden. We zijn er trots op dat American Express het Mahler Festival ondersteunt, zodat Mahlers muziek voor zoveel mogelijk muziekliefhebbers lokaal en wereldwijd toegankelijk wordt gemaakt”. Simon Reinink (algemeen directeur van Het Concertgebouw): “We zijn zeer verheugd dat onze langjarige partner American Express zich aan het Mahler Festival heeft verbonden. Mede dankzij de ondersteuning van onze sponsoren kunnen we een enorme impuls geven aan het bereikbaar maken van onze concerten voor een groot publiek.”
Het Concertgebouw is de Mahler sponsoren dankbaar voor hun steun. Schiphol en Van Lanschot Kempen maken de concerten van de New York Philharmonic en de Wiener Philharmoniker mogelijk. Daarnaast dragen tal van bedrijven bij aan de sponsorcampagne ‘Mahler op het Museumplein’ waarmee het Mahler Paviljoen kan worden gerealiseerd: Achmea, Arcadis, BAM, Bisnez, De Brauw Blackstone Westbroek, Deloitte, EDGE, ING, KLM, LeasePlan, Q-Park, Randstad, Stibbe, Universal Edition, Vision Luxury Experiences, VolkerWessels, BeamSystems, BIZ, Da Capo Orchestral Audio en Van Gogh Museum.
Het Mahler Festival wordt zeer omvangrijk. Op het programma staan alle tien symfonieën van Gustav Mahler, uitgevoerd door meerdere internationale toporkesten. In de Kleine Zaal staan onder andere de liederen van Mahler centraal.
Met behulp van state of the art-beeld en geluid met o.a. tien verschillende camera’s krijgen de concerten in het paviljoen een extra dimensie. Binnen en buiten dit Paviljoen zijn alle Grote Zaal concerten via een livestream verbinding te volgen. Naast de livestreams vinden er in het Paviljoen diverse evenementen plaats zoals concerttoelichtingen (Mahler Talks), films en documentaires over Mahler (Mahler@The Movies), lunchconcerten en lezingen over Mahlers tijd door gezaghebbende sprekers uit verschillende vakgebieden (Mahler’s Zeitgeist). In het eerste festivalweekend is er een tweedaags symposium over de teksten die Mahler gebruikte voor zijn symfonieën en liederen. Er zal op het Museumplein een passende horeca-omlijsting zijn.