Het Rijksmuseum en Dell Technologies hebben elkaar gevonden in hun missie om kunst en geschiedenis bereikbaar te maken voor iedereen. De komende twee jaar werken zij samen aan het verder digitaliseren, opslaan en toegankelijk maken van de Rijksmuseumcollectie. Daarnaast verzorgt Dell Technologies de technologie en faciliteiten voor het databeheer en het nieuwe werken tijdens en na de coronapandemie.
Rob Hendriks, Hoofd IT Rijksmuseum: "Het Rijksmuseum is van en voor iedereen. Daarom digitaliseren wij onze volledige collectie en maken deze vrij toegankelijk voor het wereldwijde publiek. Hierbij streven we naar dezelfde kwaliteit en beleving als bij een echt bezoek aan het museum. We zoeken daarbij steeds de grenzen van wat mogelijk is. Zo kunnen we de hele wereld online laten genieten van de meest gedetailleerde afbeelding van De Nachtwacht ooit. Hierbij is Dell Technologies als technologiepartner van groot belang."
Isabel Moll, Vice President & General Manager Dell Technologies Nederland: "Het doel van Dell Technologies is om menselijke vooruitgang te stimuleren. Het is voor ons dan ook een prachtige uitdaging om onze nationale trots, het Rijksmuseum, te mogen begeleiden in hun digitale transformatie en ze te helpen om het bereik van hun collectie te vergroten en zodoende kunst dichterbij mensen wereldwijd te brengen. Dankzij ons end-to-end-portfolio zijn we in staat om het Rijksmuseum te helpen bij zowel hun grotere IT-uitdagingen, zoals het digitaliseren van ruim een miljoen kunstwerken, als het realiseren van kleinere zaken, zoals het leveren van de juiste laptops voor de conservatoren en andere medewerkers."
Het Rijksmuseum stelt al sinds 2012 als een van de eerste musea in de wereld grote delen van zijn collectie voor iedereen digitaal beschikbaar via Rijksstudio, een website die dankzij de spelers van de Vriendenloterij is ontwikkeld. Met behulp van de opslagtoepassingen van Dell Technologies kan voor 2023 de totale collectie van 1,1 miljoen kunstwerken en geschiedenisobjecten, waaronder de meest uitgebreide Rembrandt-verzameling ter wereld, verder worden gedigitaliseerd. Het beeldmateriaal zal vervolgens via de Rijksstudio en de bijbehorende app beschikbaar zijn, zodat iedereen, waar ook ter wereld, de gehele gedigitaliseerde collectie van het museum gratis en in hoge resolutie kan bekijken, downloaden en delen. Om dit te realiseren, maakt het Rijksmuseum gebruik van diverse opslag-, virtualisatie- en serveroplossingen en zet het voor zijn werknemers tevens laptops, desktops en monitoren in van Dell Technologies.
Ook bij Operatie Nachtwacht, het grootste onderzoeks- en restauratieproject ooit naar Rembrandt’s beroemdste meesterwerk, speelt technologieparter Dell Technologies een belangrijke rol. De scans en foto’s die van elke millimeter van het schilderij zijn gemaakt, zijn opgeslagen en verwerkt met kunstmatige intelligentie en machine-learning door opslagoplossingen van Dell Technologies. Dit verschaft de restauratoren meer informatie over de verf en de werkwijze van Rembrandt. Zo kunnen zij en hoofdpartner AkzoNobel beoordelen hoe het schilderij het beste kan worden behandeld en bewaard voor de toekomst. Deze technologie biedt ook de mogelijkheid voor het publiek om het restauratieonderzoek op de voet te volgen en in te zoomen op elk detail van De Nachtwacht.
Om hun belangrijke onderzoek en conserveringswerk tijdens de pandemie voort te kunnen zetten en tegelijkertijd virtuele bezoekers te kunnen verwelkomen, werd de samenwerking met Dell Technologies geïntensiveerd om ervoor te zorgen dat Rijksmuseummedewerkers op afstand konden doorwerken om hun doelen te bereiken.
Foto: Rijksmuseum / Jan Kees Steenman