Het International Film Festival Rotterdam heeft vier nieuwe partners aan zich weten te binden.
Robeco, Microsoft, JVR en TV5 zijn nieuwe partners van het festival in 2005. Hulskamp Audiovisueel en KPN hebben de sponsoring van het festival beëindigd.
Het afhaken van KPN is vooral een gevolg van het niet meer willen promoten van de Breedbandportal van KPN die sinds 1 januari van dit jaar niet meer in gebruik is. TV5 is de sponsor van de nieuwe Tiger Cub Awards Competitie voor korte films.
Pathé, Publieke Omroep, STER, Sixt, Evian en Beck's hebben hun contracten verlengd. Houthoff Buruma en Evian hebben hun sponsorbijdrage daarbij verhoogd.
De tijdens de vorige editie van het festival opgerichte Tiger Business Lounge, de 'zakenvriendenclub' van het festival, is volgens Hester Barkey Wolf, de sponsormanager van het festival, een succes met inmiddels 18 leden.
Eerder was al bekend dat Tiscali een van de hoofdsponsor wordt van het festival, naast de Vpro en de Volkskrant. Tiscali adopteert als hoofdsponsor de publieksprijs. In 2004 was KPN de sponsor van de prijs.
"Wij zijn blij dit jaar zoete vruchten te mogen plukken van de algemene tendens dat er een lichte verschuiving is ontstaan van uitgaven voor sportsponsoring ten gunste van cultuursponsoring", meent Hester Barkey Wolf. "Het bedrijfsleven heeft (te) lang kansen laten liggen en zich niet gerealiseerd wat cultuur voor een bedrijf kan betekenen. De partners van het IFFR waarmee wij dit jaar voor het eerst gaan samenwerken, hebben deze kans gezien en genomen. Wij hebben elkaar nodig en zullen gezamenlijk alles op alles zetten om het festival voor alle partijen wederom een enorm succes te laten worden!"