Nespresso zet zich al sinds haar ontstaan in 1986 in voor het duurzaam verbouwen van koffie, waar Amsterdam Fashion Week (AFW) een voorloper is als het gaat om het stimuleren en cureren van duurzame ontwerpers. Door de samenwerking met Amsterdam Fashion Week slaan ze dit modeseizoen de handen ineen om te laten zien dat duurzaam ondernemen binnen een grote industrie meer dan mogelijk is.
De samenwerking tussen AFW en Nespresso weerspiegelt de gedeelde ambitie naar een groenere, betere wereld door middel van innovatie en circulariteit door het organiseren van de openingsshow en hun deelname aan The HUB. Van 3 tot 6 september 2024 krijgt nieuw talent ook een platform binnen de kanalen van AFW en Nespresso.
Kika Buhrmann, CEO van Nespresso in Nederland, zegt: "De samenwerking tussen AFW en Nespresso gaat om meer dan koffie en mode. Het gaat om verbinding, energie en een duurzamere toekomst. Koffie is een natuurproduct en bij Nespresso is duurzaamheid verankerd in elke stap van het productieproces. Aan de bron werken we samen met koffieboeren en maken we direct impact. Zo staan designers en makers ook aan de bron. Door de keuzes die zij maken ontstaat er impact. Daar selecteren we het talent op. Ik ben dan ook vereerd dit jaar in de jury te zitten en mijn kennis en passie voor circulair ontwerp te delen voor een duurzamere toekomst.”
Als partner van AFW ondersteunt Nespresso de volledige show van 1/OFF. Het Nederlandse modemerk 1/OFF transformeert vintage items tot unieke creaties onder de filosofie dat fashionitems niet langer wegwerpartikelen hoeven te zijn, maar deel uitmaken van een eeuwige cirkel van inspiratie. Met gedeelde instelling van duurzaam ondernemen en innovatief en progressief leiderschap is het co-creëren van een show met 1/OFF voor Nespresso een voor de hand liggende keuze. In de kern van 1/OFF zit circulariteit en Nespresso dient hierin inspiratie en verrijkt deze ervaring met heerlijke koffie: zij voorzien backstage de crew van koffie en serveren (N)espresso martini’s na de openingsshow.
Danie Bles, Creative Director van Amsterdam Fashion Week, vertelt: "Voor de openingsshow van dit jaar hebben we een betekenisvolle samenwerking gecreëerd tussen Nespresso en 1/OFF. Beide merken benadrukken het belang van circulariteit en duurzaamheid. Dit partnerschap toont ook de toewijding van Nespresso aan The HUB, door opkomende merken te inspireren en te motiveren om ook deze cruciale waarden te omarmen. Dat sluit perfect aan bij de gezamenlijke visie van Nespresso en AFW."
Naast de openingsshow introduceert Nespresso 'Talent Support'; een initiatief om opkomend talent te ondersteunen en een podium te bieden, met aandacht voor duurzaamheid en circulariteit in de mode-industrie. Nespresso selecteert vijf winnaars op basis van creativiteit, duurzaamheid, transparantie en originaliteit. Uit deze genomineerden krijgt één talent de unieke kans om deel te nemen aan AFW 2025 met een show of expositie, powered door Nespresso.
Naast de shows met verschillende designers tijdens deze modeweek, keert The HUB ook deze editie weer terug bij Fosbury & Sons in hartje Amsterdam. Gedurende het event is dit de interactieve plek waar mode, muziek, kunst, beauty en muziek samenkomen. Hier kunnen bezoekers meer dan 50 opkomende en gevestigde merken uit Nederland en België ontdekken. Deze merken zijn met zorg en aandacht gecureerd door de getalenteerde jury van Amsterdam Fashion Week, waaronder Kika Buhrmann CEO van Nespresso. Het aanstormend talent is geselecteerd op basis van kernwaarden als circulariteit, creativiteit en professionele expertise.
Ik ben vereerd dit jaar in de jury te zitten en mijn kennis en passie voor circulair ontwerp te delen voor een duurzamere toekomst
Nespresso host dit jaar ook twee AFW-Talks, op 5 en 6 september. Deze sessies bieden een platform om samen te komen en in gesprek te gaan met inspirerende pioniers uit de mode, beauty en kunstsector, over trends en belangrijke bewegingen binnen hun kernvak. Het is mogelijk om de talks fysiek bij te wonen maar de sessies zullen ook via een livestream online te volgen zijn. Deze talks bieden een mooie gelegenheid om te inspireren en jonge ontwerpers aan te zetten om circulaire keuzes te maken in hun ontwerpproces.