Nationale-Nederlanden verbindt zich aan najaarstentoonstellingen

Nationale-Nederlanden verbindt zich dit najaar aan twee grote tentoonstellingen in de Kunsthal Rotterdam en het Kunstmuseum in Den Haag.

Als tentoonstellingspartner van Kunsthal Rotterdam helpt Nationale-Nederlanden om kunst en cultuur toegankelijker te maken voor een breed publiek. Van 21 november 2021 tot en met 29 mei 2022 is de tentoonstelling Calder Now te bezoeken in het museum.

Kunsthal Rotterdam presenteert dit najaar de grootschalige tentoonstelling ‘Calder Now’ waarin, voor de eerste keer in Europa, de blijvende en onmiskenbare invloed van de moderne meester op de hedendaagse kunst onder de loep wordt genomen. ‘Calder Now’ toont ruim twintig sculpturen van Alexander Calder, naast werken van tien toonaangevende hedendaagse kunstenaars.
Alexander Calder (Verenigde Staten, 1898-1976) staat aan de basis van een groot aantal baanbrekende artistieke innovaties. Hij is de eerste die sculpturen van hun sokkel haalt en ophangt, waardoor ze lijken te zweven in de lucht.

Nationale-Nederlanden is ook partner van de tentoonstelling Global Wardrobe in Kunstmuseum Den Haag. Als tentoonstellingspartner van het Kunstmuseum Den Haag helpt Nationale-Nederlanden om kunst en cultuur toegankelijker te maken voor een breed publiek. Van zaterdag 9 oktober 2021 tot en met donderdag 16 januari 2022 is de tentoonstelling Global Wardrobe – De wereldwijde modeconnectie te bezoeken in het Kunstmuseum in Den Haag.

De modecollectie van Kunstmuseum Den Haag is opgezet met een West-Europese focus. Maar wie in het depot de kasten opent, ontdekt al snel hoeveel draden er zijn met andere culturen wereldwijd. Na decennia waarin grote couturiers uit de West-Europese modegeschiedenis zich lieten ‘inspireren’ door culturen van buitenaf, is het nu tijd voor een nieuw geluid. Jonge ontwerpers met een diverse wereldwijde culturele achtergrond pakken binnen de Parijse, Londense en New Yorkse modewereld uit met invloeden uit eigen erfgoed. In de tentoonstelling Global Wardrobe – de wereldwijde modeconnectie wordt deze ontwerpers een podium geboden om hun eigen verhaal te vertellen.

Nationale-Nederlanden is ook sponsor van het onlangs geopende Depot Boijmans Van Beuningen in het Museumpark in Rotterdam. Het is het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld met maar liefst 151.000 kunstwerken in veertien depotruimten met vijf verschillende klimaten. Door de sponsoring van een aantal spiegels draagt Nationale-Nederlanden het Depot een warm hart toe. NN heeft ook de Rotterdamse dichter Derek Otte gevraagd een gedicht te schrijven ter gelegenheid van de opening. Otte was in 2017 en 2018 stadsdichter van Rotterdam.

Cultuursponsoring

Nationale-Nederlanden, onderdeel van NN Group, onder andere door maatschappelijke projecten te ondersteunen. Zo heeft NN een lange geschiedenis op het gebied van cultuursponsoring in de steden waar NN kantoren heeft; Rotterdam, Den Haag en Arnhem. Doel is kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zo investeert NN in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Dit komt tot uiting via de ondersteuning van een uiteenlopend aantal tentoonstellingen en door het aankopen van kunstwerken voor de eigen bedrijfscollectie. Naast tentoonstellingspartner van het Kunstmuseum in Den Haag is NN onder andere corporate partner van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam en hoofdsponsor van het Mauritshuis in Den Haag.