MUD Jeans en het Van Gogh Museum hebben de SBI vakprijs in de categorie partnerships gewonnen. De SBI Vakprijzen van het Jaar werden op donderdag 23 maart door een onafhankelijke jury uitgereikt aan de beste en meest impactvolle duurzame initiatieven van Nederland. MUD Jeans en het Van Gogh Museum lanceerden in de zomer van 2022 hun eerste collectie van gerecyclede denim geïnspireerd op de brieven, het handschrift en verschillende werken van Vincent van Gogh.
De achterliggende gedachte van de samenwerking tussen het duurzame denimmerk MUD Jeans en het Van Gogh Museum is gebaseerd een quote uit Van Goghs bewaarde brieven aan zijn broer Theo: ‘Hoop hebben op betere tijden moet niet een gevoel zijn maar een iets doen in het heden'. Van Gogh schreef deze quote 1883, een boodschap waar MUD Jeans zich volledig in kan vinden. MUD Jeans is het eerste volledig circulaire denimmerk ter wereld en wil dat toekomstige generaties net zoveel van deze planeet kunnen genieten als wij nu doen. Het MUD Jeans designteam heeft zich laten inspireren door de brieven, het handschrift en verschillende werken van Vincent van Gogh. De collectie bestaat voor een deel (30%) uit hennepstof, een revolutionaire en zeer duurzame stof, en is geproduceerd door partners die zorgen voor een eerlijk en veilig productieproces.
De jury van de SBI Vakprijzen van het Jaar 2023 sprak van een 'mooi uitgevoerde samenwerking waarbij twee doelgroepen aan elkaar worden verbonden: de culturele- en de duurzame consument.’ Bert van Son, CEO MUD Jeans: ‘Deze capsule collectie is een reactie op fast fashion. Wij hebben iets moois en kwalitatiefs gemaakt. Ieder denim item uit de collectie vertelt een verhaal, is bijzonder en gaat lang mee. Deze jeans zijn van waarde, net als een kunstwerk van Vincent van Gogh. Marijn Veraart, Hoofd Licenties van het Van Gogh Museum, is trots op de erkenning voor het duurzame partnerschap en noemt Mud Jeans 'een geweldige partner die dingen anders doet dan anderen, net zoals Vincent dat in zijn tijd deed. Het is onze missie om een divers publiek te inspireren met het werk en levensverhaal van Van Gogh. Het is door samenwerkingen zoals die met MUD Jeans, dat wij ons verhaal op een inspirerende manier kunnen vertellen.'
In het voorjaar van 2023 verschijnt er een nieuwe MUD Jeans x Van Gogh Museum collectie ontworpen met bijzondere details uit de brieven van Vincent van Gogh, verkrijgbaar in denimblauw en violet.
In de afgelopen jaren heeft het Van Gogh Museum succesvolle samenwerkingen opgezet met Nederlandse en internationale merken Floral Street, Manduka en Ecoffee Cup. De samenwerkingen komen tot stand vanuit gedeelde waarden en stellen het museum in staat om nieuwe en diverse doelgroepen te inspireren met het werk en leven van Vincent van Gogh. Alle producten worden ontwikkeld met het erfgoed van Vincent van Gogh in gedachten en het gegenereerde inkomen draagt bij aan de ondersteuning van de activiteiten van het Van Gogh Museum.
De vakprijs SBI Initiatief van het Jaar is in 2014 geïntroduceerd in Zweden door SB Insight, het bedrijf achter het merkenonderzoek gericht op duurzaamheid, Sustainable Brand Index. Jaarlijks wordt de prijs toegekend tijdens de uitreiking van de Sustainable Brand awards. De prijs is bedoeld om duurzaamheidswerk aan te moedigen die het verschil zichtbaar maakt voor mens, maatschappij of het milieu.