In het jaar dat Kunstbende zijn 30e editie beleeft, hebben Kunstbende en sponsor Rabobank besloten om hun partnership met tien jaar te verlengen. Dat is bekendgemaakt tijdens de finaledag van de Kunstbende.
De verlenging met tien jaar is in lijn met de eerdere verlenging van Rabobank met de Nederlandse Hockeybond.
Na een samenwerking van vier jaar zijn Kunstbende & Rabobank toe aan de volgende stap: Kunstbende en Rabobank willen de komende jaren het creatieve aanbod voor jongeren versterken en vernieuwen op plekken waar nog weinig gebeurt. Zo worden nog meer jongeren gestimuleerd hun passie te ontdekken en eruit te halen wie erin zit. In de online én offline community KLUB Kunstbende brengt Kunstbende deze jongeren samen. De jongeren die aan Kunstbende meedoen, vormen een grote kweekvijver voor het talent in Nederland. Om deze kweekvijver te verbreden, gaat de komende jaren speciale aandacht uit naar het vergroten van de instroom van 13-jarigen bij de KLUB. Ook wordt er nog meer ruimte gecreëerd voor de ontmoeting tussen jonge en gevestigde makers uit de creatieve en culturele industrie, als ook tussen jonge makers onderling. Hiermee bouwen Kunstbende en Rabobank samen aan het grootste creatieve platform voor jongeren van 13 tot en met 18 jaar.
Om de verlenging van het partnership te vieren is er een limited edition T-shirt ontworpen door Sam Zegelink (2e prijs Kunstbende 2018) supported by MAISON the FAUX. Dit shirt is op zaterdag 7 november tijdens Kunstbende Live onthuld. Het shirt is vanaf nu te koop via www.kunstbende.nl/shop.
Sam Zegelink maakte in 2018 voor Kunstbende een collectie van gerecycled materiaal, zoals chipszakken, shoppertassen en oude kleding om een statement te maken tegen fast fashion. Ze eindigde als tweede in de finale. Toen Kunstbende haar dit jaar vroeg om een shirt te ontwerpen, twijfelde ze geen seconde en ging de uitdaging aan. Het werd een duurzaam shirt. Sam: ‘Ik vind duurzaamheid hartstikke belangrijk en MAISON the FAUX vindt dat ook, dus wilden we iets met oude kleding doen.’
Sam ging aan de slag met de schetsen en MAISON the FAUX maakte een moodboard. Zo ontstond het idee om van twee oude shirts één shirt te maken, met daarop het design. Sam: ‘Waar we bij het ontwerp erg aan dachten is dat het oog gericht is op de nieuwe generatie, met het vuur en de vleugels als symbolen voor het ontpoppen van de jeugd als je meedoet aan Kunstbende.’ Op het shirt staan passende kreten: ‘Eyes on the Future, Makers of the Game, Pioneer Generation’.
De ondersteuning van MAISON the FAUX vond Sam erg fijn: ‘Ik ben natuurlijk nog een beginner en zij hebben al onwijs veel ervaring. Ik heb in Arnhem een hele dag gezeten met Tessa de Boer, zij is samen met Joris Suk oprichter van MAISON the FAUX. Zij heeft me vooral geholpen met het ontwikkelen en in beeld brengen van het design.’ Tessa vond het samenwerken met Sam ontzettend leuk: ‘Het is waanzinnig om een jonge ontwerper te kunnen helpen haar ideeën naar een volgend niveau te helpen en zo haar visie te realiseren en tegelijk iets bij te kunnen brengen over de modepraktijk!’