KPN heeft de hoofdsponsoring van het Rijksmuseum met een jaar verlengd.
Als hoofdsponsor draagt KPN structureel bij om de kunstschatten van het Rijksmuseum voor heel Nederland toegankelijk te maken. Als hoofdsponsor ondersteunt KPN het Rijksmuseum niet alleen financieel, maar vooral ook met ICT-kennis. Zo gebruiken de museumgidsen iPads bij hun rondleidingen en vinden bezoekers bij deelcollecties iPads waarmee ze aanvullende informatie krijgen over de kunstwerken. De veelgeprezen website van het Rijksmuseum wordt bovendien gehost door KPN. Op die manier draagt KPN bij aan het toegankelijk maken van kunst voor iedereen.
Minder zichtbaar, maar minstens zo belangrijk is een groot aantal innovatieve producten dat KPN levert op het gebied van telefonie, dataverkeer en –opslag. Hiermee helpt KPN de strategie van het Rijksmuseum verwezenlijken om een vernieuwend, state-of-the-art cultureel instituut te zijn voor de wereld.
“KPN sponsort het Rijksmuseum omdat het als toonaangevend museum veel parallellen heeft met ons bedrijf”, laat KPN weten. “We proberen beide het contact tussen mensen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Tussen publiek en kunstenaars, maar ook gewoon tussen vrienden, familie of zakelijke relaties. Het ‘Rijks’ heeft daarnaast een lange historie en is stevig verankerd in de samenleving. En ook daar herkent KPN zichzelf in. De enorme collectie van kunst en geschiedenis is onze nationale trots en daarmee is het museum een beetje van ons allemaal.”
De gratis Rijksmuseum-app maakt de kunstschatten digitaal toegankelijk. De Rijksmuseum-app bevat veel mogelijkheden om de collectie in het Rijksmuseum bijvoorbeeld vanuit je luie stoel te bekijken. Via veertien verschillende tours kun je het museum ontdekken met een geavanceerd navigatiesysteem. Scroll en swipe door de kunstwerken en zoom in tot de kleinste details. Ook zijn e-tickets verkrijgbaar en is de hele collectie te zien onder één knop. Met deze mogelijkheden is het Rijksmuseum extra toegankelijk voor iedereen; voor, tijdens of na het bezoek.
De app is gratis te downloaden in de App Store of Google Play en kent drie onderdelen: Tours, Rijksstudio met 340.000 afbeeldingen uit de collectie en E-tickets. Er zijn veertien tours in negen verschillende talen beschikbaar. Ook biedt de Rijks App een online tour in Nederlandse gebarentaal.
KPN heeft in het Rijksmuseum al tal van bijzondere momenten gecreëerd. Een absoluut hoogtepunt was de eenmalige tentoonstelling ‘Late Rembrandt’. In 2015 werden ruim 100 werken samengebracht die Nederlands grootste schilder aller tijden in zijn laatste levensfase maakte. Nog nooit was er in Nederland zo’n groots overzicht te zien van Rembrandts werken uit de meest bijzondere periode van zijn leven. Koning Willem Alexander opende de tentoonstelling, die in totaal een half miljoen mensen trok.
KPN maakte de populaire tentoonstelling online toegankelijk, zodat de bijzondere collectie ook te bekijken was voor degenen die niet naar het museum konden komen. Honderdduizenden bezoekers hebben zo op een interactieve manier van de schilderijen kunnen genieten.
In het museum ontvangt KPN daarnaast geregeld gasten die worden uitgenodigd via het KPN Mooiste Contact Fonds. Mensen voor wie een museumbezoek niet altijd even vanzelfsprekend is, onder hen veel ouderen. Samen met KPN-vrijwilligers krijgen zij een rondleiding langs de hoogtepunten uit de collectie van het Rijksmuseum.