ING en het Rijksmuseum Amsterdam zijn een sponsorovereenkomst aangegaan. De overeenkomst is aangegaan voor een periode van tenminste zes jaar (tot en met 2010).
ING verbindt zich aan het Rijksmuseum in de fase waarin het museum een belangrijke renovatie en vernieuwing ondergaat. Een substantieel deel van de sponsorgelden van ING zal dan ook worden gebruikt voor de inrichting van Het Nieuwe Rijksmuseum.
Daarnaast komt een belangrijk deel ten goede aan het Rijksmuseum op Schiphol en aan tentoonstellingen van het Rijksmuseum in musea in het buitenland. Daarnaast steunt ING de presentatie van delen van de collectie in de tien satellietmusea van het Rijksmuseum in Nederland, Duitsland en België.
ING benadrukt dat het geen inspraak in inhoudelijke kwesties zoals de opstelling of de programmering van Het Nieuwe Rijksmuseum heeft. Beide partijen willen niet zeggen hoeveel geld met de sponsorovereenkomst is gemoeid, maar dat bedrag zal rond de 800.000 euro per jaar liggen.
De eerste gezamenlijke campagne van ING en het Rijksmuseum zal vrijdag 22 juli van start gaan. ING zal in de periode tot 7 augustus zitbanken plaatsen in het Rijksmuseum, zodat bezoekers op comfortabele wijze kunnen genieten van De Meesterwerken. Bovendien wordt voor publiek op iedere werkdag in augustus een lunch en bezoek aan het Rijksmuseum georganiseerd, de zogeheten 'Meal Deal'- actie. Er zullen tevens specifieke acties voor ING-klanten en medewerkers worden opgezet. De details hierover zullen later dit jaar bekend worden gemaakt.
De tentoonstelling 'Schitterend Satijn; Het beste van Gerard ter Borch', die nog tot en met 4 september 2005 in het Rijksmuseum te zien is, is de eerste in een reeks tentoonstellingen die gesponsord is door ING.
Het samenwerkingsverband met het Rijksmuseum past in het bestaande culturele sponsorprogramma van ING. In 2006 zal ING de Rubens tentoonstelling in het Mauritshuis steunen, evenals het Teylers museum in Haarlem. Daarnaast is ING al lange tijd sponsor van het Koninklijk Concertgebouworkest en van de Vereniging Natuurmonumenten.
Naast founder Philips en hoofdsponsor BankGiro Loterij is ING de derde onderneming die bijdraagt aan de totstandkoming van het Nieuwe Rijksmuseum.