HP Inc. Benelux is de nieuwe Creative Digital Project Partner van het Mauritshuis. HP levert het Haagse museum kennis en technologie met als doel het digitaal ontsluiten van de eeuwenoude kunst op verschillende creatieve en virtuele manieren. Bovendien wil HP innovatie, ondernemerschap en creativiteit stimuleren met de laatste technologische innovaties, zoals de HP high-end workstations.
Bij de HP high-end workstations wordt de creative artist uitgedaagd zijn kennis digitaal te delen vanuit kunst, cultuur en educatie. Met de samenwerking richt het Mauritshuis zich op zijn bestaande bezoekers en zeker ook op nieuwe, jongere doelgroepen. Voor de projecten zal nauw worden samengewerkt met de creatieve afdeling van het Mauritshuis.
Eén van de eerste projecten waaraan HP Nederland zal bijdragen is de tentoonstelling Roofkunst - 10 verhalen. In deze tentoonstelling vertellen 10 historische (kunst)objecten het verhaal dat roofkunst van alle tijden is. HP levert voor Roofkunst workstations waarmee de bezoeker via Virtual Reality de geschiedenis van het geroofde object kan beleven. De Creative Storytelling Studio Jongsma + O'Neill zijn de artistic creators van de VR-experience in Roofkunst.
Bert de Groot, Marketing Manager Benelux Personal Systems: "Wij zien een wereld voor ons waarin innovaties mensen en organisaties helpen bij het succesvol vormgeven van ideeën en het uitdragen van hun passie. Het Mauritshuis herbergt talloze verhalen uit het heden en het verleden in de vorm van kunst. Met onze producten kunnen we helpen deze verhalen ook digitaal, online en met VR tot leven te brengen en een nog grotere doelgroep deze kunst te laten ervaren."
"Als de techniek van HP samenkomt met de schoonheid in het Mauritshuis, dan kan dat alleen maar een vruchtbare verbintenis opleveren", zegt Martine Gosselink, Algemeen directeur Mauritshuis. "Vol blijde verwachting kijken we uit naar deze vanzelfsprekende samenwerking."